Rend­hagyó iroda­lomóra a Sárkányölő Se­bestyén meséjével

E heti mesénk is jól mutatja, hogyan használja szabadon a mesevázat és építi föl saját meséjét egy jó mesemondó. Hogy hogyan szövi egymásba a különböző típusokból származó, de mégis összeillő, az előadás „itt és most”-jában egybesimuló népmesei motívumokat.

Fábián Éva most a Sárkányölő Sebestyént mondja el, amelynek egy szövegváltozata itt olvasható. (Boldizsár Ildikó szerk: Sárkányölő Sebestyén. Sárkányos magyar népmesék. Új Palatinus Könyvesház Kft. Budapest, 2004. 31–36.).

Az olvasott meséhez képest Évike új cselekményszálat és új mesei ellenfelet is belesző a mesébe, a sárkányok legyőzésén túl még a „Sárkányszüle bába” legyőzése is szerepel, az égitestszabadítás (Néprajzi lexikon) mozzanata is ehhez a „beékelt” szereplőhöz kapcsolódik.

Mikulás Ferenc méltán híres sorozatába, a Magyar Népmesékbe is beválogatták a Sárkányölő Sebestyén meséjét, amely itt tekinthető meg.

(Ha valakinek van kedve, ideje próbát tenni a figyelmes mesehallgatás-meseolvasás terén, összevetheti a Szabó Gyula által elmondott mesét a könyvben olvasható szöveggel: a szerkesztő szó szerint követte a meseközlést, de egy fölöslegesnek vagy nem teljesen lecsiszoltnak tűnő párbeszédet kihagyott.)

 

Javasolt szempontok a mese feldolgozásához:
 

Kérjenek figyelmes, lehetőleg zavartalan mesehallgatást!

  • A mese meghallgatása fejleszti a figyelem képességét. Kérjenek szóbeli feladatokat, újramesélést, a mesekezdő vagy mesezáró formulák felidézését stb. a mesével kapcsolatban!
  • A mese újramesélése fejleszti a beszédkészséget és a szókincset;
  • A történet összefoglalása fejleszti a lényeglátás képességét. Kérjenek a nyelvjárással, a népies vagy régies szavakkal kapcsolatos feladatokat!
  • Nemcsak az irodalom, olvasás, fogalmazás, de  a nyelvtan tananyaghoz is kapcsolható így a mesehallgatás! Kérjenek rajzokat a mesével kapcsolatban!
  • A mese egy motívumának vagy szereplőjének lerajzolása fejleszti a fantáziát és a rajzkészséget. Kérjenek szempontváltást, szerepjátékot a mese újramondásával, eljátszásával kapcsolatban!
  • A mese átélése, újramondása (esetleg egy-egy szereplő bőrébe bújva is), a szóbeli kifejezőkészség mellett az érzelmi intelligenciát is fejleszti.

Mesemondás – nyelvi nevelés - művelődés

Fábián Évike mesemondását azért is tartjuk példaértékűnek, mert megfigyelhetjük előadásain, hogyan lehet beépíteni egyéb oktatási-nevelési tartalmakat, az iskolai tananyagon kívüli, általános műveltségi kérdéseket is a mesébe, a mesemondás folyamatába.

  • A szólások, közmondások tartalmának megértetésére, a tanulság átélésére is alkalmas a mesélés, de e heti mesénk különösen: "Ígéret szép szó, ha betartják, úgy jó” - Évike többször elmondja és elmondatja ezt, a gyerekek a mese szereplőjével együtt mondják, és a mese menete is az ígéret betartásának, illetve megszegésének a következményeit járja körül.
  • Nem mindennapi nyelvtani jelenségeket, pl. régies múlt időt is megismerhetnek a gyerekek a mesében: "mondta vót a király”.
  • A mesemondás-mesehallgatás a szókincsbővítés, szinonimák megismerése és használata nemcsak szép és gazdag szókincset jelent, de hasznos is: néha egyik szó magyarázza a másikat – néha egyszerűen csak jó hallgatni a több, majdnem ugyanazt jelentő kifejezést: „kukucsikálni”, „pillogtatni”.
  • A gyönyörű mesei nyelvezetben fel-feltűnnek olyan szavak, szókapcsolatok, kifejezések is, amelyek egy-egy hétköznapi, kopott, egyforma szavunkat vagy szófordulatunkat megeleveníthetik. Pl. az ételhordó lány nem egyszerűen „ügyes”, hanem „nem olyan tedd ide-tedd oda leányka”, a sárkány nem egyszerűen félelmetes vagy gonosz, hanem egy „nagy gamat, pikkelyes, hétfejű sárkány” stb.
  • A mese folyamában, a mesemondás „interaktív”, párbeszédes részében feltűnnek más népköltészeti műfajok is. E heti mesénkbe beépített Évike népdalt, közmondást, találós kérdést, archaikus imát és táncszót.
  • A mesehallgatás-feldolgozás a művelődéstörténeti gyakorlatok terepe is: gyakran szóba kerülnek például régi mesterségek, régi viseletdarabok – a Sárkányölő Sebestyénben például a „butikos”, modern ruhát és az „igazi, régi, szövött rokolyát” állítja szembe Évike.
  • Évike három hangszert is említ a mesében, a tilinkót, a furulyát és a dudát.  Énekével utánozza is a dudaszót: a magyar népzenében külön műfajt képez a dudautánzás. „A duda régebbi országos népszerűségét bizonyítja a rengeteg dudanóta. Ezek általában közönséges páros ütemű, tánctempójú népdalok; általában nem lépnek túl az oktáv terjedelmen, hangsoruk többnyire dúr jellegű, egyszerű ritmusúak; az újabb stílusú magyar népdalra oly jellemző pontozást is kerülik, negyed és nyolcad értékekből álló egyenletes ritmusegységekből épülnek. A hagyományos duda-repertoárba tartozik a dudanóták mellett az ún. aprája: egy-két ütemes motívum ismételgetése, amit a dudás a dudanótákhoz közjáték- és utójátékként játszik.” (Néprajzi Lexikonban ITT).

Hallgassanak/hallgassatok meg egy-egy érdekes zenei példát a dudautánzásra!

  • Dudás Juli néni (Nagy Istvánné), a népművészet mestere (Szany):  ITT
  • Figyeljék/figyeljétek meg az Aprája dudazenekar felvételén a dallamok és az apráják (közjátékok) váltakozását! ITT

Javasolt feladatok a mese feldolgozásához: 

(Természetesen a pedagógus dolga eldönteni, bizonyos szempontokat csak „mankónak” kínál a mesehallgatáshoz a tanítványainak, vagy a konkrét feladatainkat vagy saját feladatait elküldi-e nekik, és azt „szorgalminak” adja, vagy visszaküldendő, ellenőrizhető, kijavítható feladatnak, akár a „Classroom”-rendszerbe beépítve.)

Inkább kisebbeknek (2-3 osztályosoknak)

  • Ha meghallgattad az egész mesét, foglald össze röviden szóban: miről is szólt? Kik voltak a főszereplők? A szereplők felsorolásával felidézheted magadban a mese menetét! (szegényember, szegény asszony; három legényfiuk; a legkisebb fiú gyermeke: Sárkányölő Sebestyén, Szent Mihály bá (a táltoskirály, Sebestyén keresztapja); Szent András, az öccse; annak a lánya, Zsuzsi (Sebestyén édesanyja); 7-14-21 fejű sárkány; a szemhéját kitámasztató Sárkányszülye bába; a király, a királylány, egy udvari fityfiritty)
  • Gondold át: milyen más népmesékből ismersz szereplőket név szerint? (Királyfia Kis Miklós, Tündérszép Ilona, Bolond Mihók, Vas Laci stb.)
  • Idézd fel a mese meghallgatása után, melyik fiú mit kapott Szent Mihálytól?
  • „Ígéret szép szó, ha betartják, úgy jó!” - többször felidézi Évike a hallgatósággal együtt ezt a közmondást. Melyik fiú tartotta be az ígéretét?
  • Kinek a fia lett Sárkányölő Sebestyén?
  • Melyik sárkány legyőzéséhez kellett furulya, melyikéhez duda?
  • Emlékszel még, mit kellett a bűvös kardnak kiáltani? 
  • A mese így fejeződik be: „…itt a vége, fuss el véle s ha jön a tél, s befagy a Duna, csússz el véle!” Tudsz-e másik mesezáró formulát, befejező vicces-rímes mondatot?
  • Mit jelentenek szerinted ezek a kifejezések: „Lehet, ennek is Sanctus!”, „a semmiből főzni, a nincsből etetni”? Ha nem tudod, kérdezd meg szüleidet, nagyszüleidet, tanáraidat!
  • Ebben a mesében három hangszer is szerepel! Meg tudod nevezni őket? (tilinkó, duda, furulya)
  • Minek kellett „a birkát dudára nyúzni”? Mi köze lehet a birkának (a birka bőrének) a dudához?
  • (Fiúknak:) Rajzoljátok le Sárkányölő Sebestyént vagy Sebestyén és a sárkány(ok) párviadalát!
  • (Lányoknak:) Rajzoljátok le Szent Mihály bácsit, a táltoskirályt, vagy azt, ahogyan a királykisasszony kinéz a toronyablakról Sárkányölő Sebestyénre!


Inkább nagyobbaknak (5-6. osztályosoknak:)

  • Ha meghallgattad az egész mesét, foglald össze röviden szóban: miről is szólt? Kik voltak a főszereplők? A szereplők felsorolásával felidézheted magadban a mese menetét! (szegényember, szegény asszony; három legényfiuk; a legkisebb fiú fia: Sárkányölő Sebestyén, Szent Mihály bá (a táltoskirály, Sebestyén keresztapja); Szent András, az öccse, annak a lánya, Zsuzsi (Sebestyén édesanyja); 7-14-21 fejű sárkány; a szemhéját kitámasztató Sárkányszülye bába; a király, a királylány, egy udvari fityfiritty...)
  • Gondold át: milyen más népmesékből ismersz szereplőket név szerint? (Királyfia Kis Miklós, Tündérszép Ilona, Bolond Mihók, Vas Laci stb.)
  • Hogyan jellemeznéd a mese főbb szereplőit? (külső-belső tulajdonságok)
  • „Ígéret szép szó, ha betartják, úgy jó!” - többször felidézi Évike a hallgatósággal együtt ezt a közmondást. Miért fontos ez a mesében? Ki, milyen ígéretet tartott/ nem tartott meg?
  • Kinek a fia lett Sárkányölő Sebestyén?
  • Melyik sárkány legyőzéséhez kellett furulya, melyikéhez duda?
  • András bá lánya „dufla szilkében” viszi az ételt – mi lehet ez, és milyen ételeket vihetett benne?
  • Amikor a mesemondó helyszínt vagy szereplőt vált, egy másikról kezd el beszélni, sokszor ezt mondja: "De, hogy egyik szavamat a másikba ne öltsem..." – ezt mesei átvezető formulának hívjuk, ismersz esetleg más hasonló formulát?
  • Lesznek a mesében talán fura, népies, régies vagy ismeretlen szavak. Jegyezzétek le őket a mese hallgatása közben! Ha van rá lehetőségetek, hallgassátok meg újra a szóban forgó szövegrészletet! Ha nem tehetitek, kérdezzétek meg a szüleiteket, vagy nézzetek utána!
  • A fura, népies szavakat és jelentésüket írjátok le, és rendezzétek szófajok szerint külön oszlopba!  (pl. főnevek: rokolya – szoknya, lüttő - lejtő, turma - nyáj, keszkenyő - kendő, grádics - lépcsőfok; ivócsanak - ivóedény; igék: rittyentett – (itt: szerkesztett, épített, kiszottyant) kiesett, odadöccsentette – odacsapta stb.)
  • Mit jelentenek szerinted ez a kifejezések: „egy házacskát rittyentett oda, „ment, mendegélt eléfelé", „nagy turma juh”? Ha nem tudod, vagy nem derül ki a meséből, kérdezd meg szüleidet, nagyszüleidet!
  • Kerek egy ég alatt kerek istenfája” - egy énekbe öltöztetett találós kérdés is elhangzik a mesélés során. Te is ismersz találósokat? Idézz föl egy-kettőt, mondd el testvérednek, szüleidnek, találják ki!
  • Rajzold le a kedvenc szereplődet vagy jelenetedet! (Sárkányölő Sebestyén, Szent Mihály bá, a szemhéját kitámasztató Sárkányszülye bába, egy udvari fityfiritty stb.)
  • Ha megnézted Évike mesemondását, olvasd el itt mesénk egy rövidebb szövegváltozatát! Döntsd el, melyik mesezáró formula melyik meseváltozathoz tartozik: „Máig is boldogan élnek, ha meg nem haltak.”  és …itt a vége, fuss el véle s ha jön a tél, s befagy a Duna, csússz el véle!”
  • Tudod-e, mi az a dudanóta?  Kérdezz, nézz utána! Ismersz esetleg dudanótát? (Pl. „Duda, duda, szőrös duda, / Az is szőrös, aki fújja, / Fújd fel, dudás, a dudádat, / Billegtesd el a nótámat!”)

     


Az oldalt összeállította: Dala Sára - népmese szakelőadó

Folk_ME has been in­tro­duced in Qatar

Hungarian Heritage House’s digital music education program, which garnered interest from several countries, opening up new opportunities for collaboration.

Interested in other programmes?

Subscribe to our newsletter and be the first to hear about our events and training.