Kutszegi Csaba szerkesztésében a Tánckritika 2021-ben 70 éves Magyar Állami Népi Együttes születésnapját egy médiacsomaggal ünnepelte. Elkészült a MÁNE 70 – Beszélgetések múltról, jelenről, jövőről című elektronikus kötet, valamint létrehoztak négy kisfilmet, amelyekben fel-felvillantanak régi képeket – szertelenül és szabadon, ahogy általában a különböző korú tanúk emlékeiben él a múlt.
A kötet szerkesztői úgy vélik, hogy a MÁNE születésnapját – egyebek mellett – úgy lehet méltón megünnepelni, ha ezúttal nemcsak róla, hanem a mindenkori környezetéről is írnak, gondolkodnak. Aki a néptáncról gondolkodik, önmagáról és az emberi környezetéről is gondolkodik, aki a MÁNE-jelenséget jobban megismeri, Magyarországról fog többet megtudni. Mert kétségtelenül történelmi-társadalmi okai (is) vannak annak, hogy a magyarok – a világon vitathatatlanul egyedülálló módon és mértékben: tudományosan rendszerezve-feldolgozva és helyi öntevékeny mozgalomként, valamint aktuális kortárs művészetként és szórakoztató szabadidős tevékenységként – őrzik, frissen tartják a népművészetüket.
A MÁNE 70 – Beszélgetések múltról, jelenről, jövőről mindenki számára elérhető, ingyen letölthető itt: MÁNE 70 (pdf)
Az ünnepi kisfilmsorozat első részében Lengyelfi Miklóssal, a MÁNE alapító tagjával készült beszélgetés, aki fellépett 1951-ben az Operaházban, az Állami Népi Együttes első, bemutatkozó előadásán.
A második részben Novák Ferenc „Tata” feleleveníti az emlékeit az 1949-es Világifjúsági Találkozóról, Csapó Katalin, a MÁNE egykori táncosa személyes élményeinek felidézése mellett tisztázza a tudomány, a színpadi táncművészet és a szórakozás fogalmai közötti különbséget, és röviden „beköszön” Mihályi Gábor is, az Együttes jelenlegi vezetője.
A harmadik részben a Mihályi Gáborral készült jubileumi beszélgetés első fele kerül bemutatásra. A kisfilmből megtudható, milyen hatással volt az egykori Jászsági Népi Együttes fiatal tagjaira Timár Sándor megjelenése, hogyan faragott a Mester néhány év alatt fesztiváljáró, Ki mit tud?-nyertes, kitűnő együttest a csapatból. Tanulságos megismerni Mihályi Gábor gondolatait Molnár István és Rábai Miklós művészetéről, a néptánc színpadra állításának különböző lehetséges módozatairól. Tímár szellemiségének elterjedését Mihályi táncosként élte meg, azt ma is vallja, hogy mélyebben meg kell ismerni a hagyományt – hogy abból „művészkedni” lehessen.
A negyedik, befejező rész a Mihályi Gáborral készült beszélgetésnek folytatása, melyben megidézi a Magyar Állami Népi Együttesnél vezetőként eltöltött éveket, valamint kitér a mai kor kihívásaira is.
Forrás: https://www.tanckritika.hu/