Az etnopedagógia a pedagógiatudomány és a néprajz (valamint a vele rokon etnológia, antropológia) metszéspontjában álló interdiszciplináris területet. Az etnopedagógia vizsgálja a szájhagyományozó tudásátadás jellegzetességeit a tartalmak és a módszerek vonatkozásában, az egyes etnikumok/kultúrák eltérő nevelési eljárásait, mindezeket összeveti a kortárs intézményes oktatással, neveléssel. A pedagógiai gyakorlat felől közelítve az etnopedagógiai kutatások és diskurzus lehetséges három fő iránya rajzolódik ki:
- A szájhagyományozó tudástartalmak (azaz a népi műveltség elemeinek) beemelése az intézményes oktatás-nevelés keretei közé;
- A hagyományozó tudásátadás módszereinek tudatos, tervezett alkalmazása az oktatás-nevelés során (hogyan tanított, nevelt, szocializált egykor a nagycsalád és a faluközösség);
- Az eltérő etnikumokhoz tartozó tanulók kultúrájukból fakadó különbözőségének figyelembevétele a hatékonyabb, sikeresebb oktató-nevelőmunka érdekében.
A konferencia a néphagyomány, népi műveltség „társadalmi méretű újratanulásának” funkcióját, módszereit és a szájhagyományozó műveltséghez való viszonyát (mely a változtatás nélküli továbbadás, azaz a rekonstrukció és az adaptív folklorizmus tengelyén helyezkedik el) járja körül.
Program
9:30 |
A konferenciát megnyitja Both Miklós főigazgató Sándor Ildikó: Bevezető gondolatok az etnopedagógiáról Közreműködik: Kísér: Pirbus Virág és zenekara Navratil Andrea felkészítő tanár és a keszthelyi Család Általános Iskola volt diákjai, Péter Dorka és Péter Réka: Igóriás jóreggelt! – zalai párosító dalok |
Színházterem |
9:45 |
Nagyné Dr. Batári Zsuzsanna tudományos és ismeretátadási igazgató, Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum: Szabadtéri kiállítások szerepe az élményszerű tudásátadásban – Interpretáció és tanulás |
Színházterem |
10:20 |
Hacsi Panni és Szabó János mesél |
Színházterem |
10:30 |
Hogyan keletkezik a tudás? Dr. Halász Gábor, oktatásszociológussal beszélget Dr. Sándor Ildikó |
Színházterem |
11:15-11:40 |
Kávészünet |
|
Szekciók |
||
11:40-13:00 |
Szóban, írásban, bájtokban továbbadott néphagyomány - Digitális oktatás |
Halmos-Karsai |
A kultúra birtokbavétele: enkulturáció és szocializáció - Látható és rejtett tanterv |
Színházterem | |
Tananyaggá formált néphagyomány: keretek, módszerek, struktúrák - Tananyagszervezés és strukturálás eszközei: ünnepek és jeles napok |
Átrium | |
13:00-14:00 |
Szünet |
|
14:00-15:20 |
Szóban, írásban, bájtokban továbbadott néphagyomány - A Grimm-mesekönyvektől az élőszavas mesélésig |
Halmos-Karsai |
A kultúra birtokbavétele: enkulturáció és szocializáció - Az oktatás mint esélyteremtés és párbeszéd |
Színházterem | |
Tananyaggá formált néphagyomány: keretek, módszerek, struktúrák - Táborpedagógia |
Átrium | |
15:20-15:40 |
Kávészünet |
|
15:50-17:00 | Halmos-Karsai termek | |
Búzaszem Alapfokú Művészeti Iskola tanulóinak produkciója |
Átrium |
Kérjük, november 10-ig regisztrációval jelezzék részvételi szándékukat!