Dob­szay Lász­ló

Dobszay László

Szegeden született 1935-ben. Történelem- és irodalomtanulmányokat folytatott a budapesti Eötvös Lóránd Tudományegyetemen. Zenei tanulmányait a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán végezte, tanárai Viski János (zeneszerzés), Engel Iván (zongora), Kodály Zoltán (népzene) és Szabolcsi Bence (zenetörténet) voltak. 1956-tól egy évtizeden át főként pedagógiai tevékenységet folytatott, írásokat közölt, zeneszerzéssel foglalkozott, s a magyar zeneoktatás átfogó reformjának részeként pedagógiai anyagokat állított össze.

1966-ban Kodály és Rajeczky Benjamin hívására bekapcsolódott az  MTA Népzenekutató Csoportjának munkájába. (A Népzenekutató Csoport 1974-ben az újjáalakított Zenetudományi Intézet részévé vált.) Az Észak-Kelet Magyarországon és Erdélyben folytatott népzenegyűjtések mellett Dobszay László intenzíven foglalkozott a népdalok rendszerezésével (a későbbiekben e munka a magyar népzene teljes régi rétegének stílusrendjében öltött testet). Emellett összehasonlító tanulmányokat folytatott a egyfelől a népzene, másfelől a dokumentált történeti énekanyag területén. A dallamtörténeti vizsgálódások mellett jelentősen hozzájárult a liturgikus ének kutatásához is. A források és repertoárok elemzésében, tartalmuk szisztematikus zenei osztályozásában olyan fokra jutott, hogy amikor felmerült egy új magyar zenetörténet megírásának igénye, annak gregorián énnekkel kapcsolatos fejezeteit egyedülálló szaktekintélyként formálhatta meg. Az ekkoriban, illetve a későbbiekben született kutatási eredmények egy részét a CAO-ECE (Corpus Antiphonalium Officii Ecclesiarum Centralis Europae) sorozatban jelent meg. [...]

1970-ben Dobszay László a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola kinevezett tanára lett, s még ugyanabban az évben Szendrei Jankával és Rajeczky Benjaminnal megalapította a Schola Hungaricát. A magyar népzene sirató-stílusáról írott disszertációjával 1975-ben kandidátusi fokozatot szerzett. 1976-ban kinevezték a Zenetudományi Intézet Réri Zenetörténet Osztályának vezetőjévé. Tagja volt a bizottságnak, amely a zsinat utáni katolikus egyházzenei reform érdekében alakult Magyarországon. 1990-ben a Zenetudományi Intézet Népzenei Osztályának s még ugyanabban az évben a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola újonnan alapított Egyházzene Tanszakának vezetője lett. [...]

A gregorián koferenciák, amelyek megrendezésére 1984 óta Magyarországon kerül sor, hivatalosan a Nemzetközi Zenetudományi Társaság égisze alatt működő Clantus Planus munkacsoport találkozói. Ezeknek a találkozóknak a sikere, valójában az, hogy egyáltalán létrejöhettek majdnem teljes egészében Dobszay Lászlónak és magyar kollégáinak köszönhető. Sokunk számára ezek a tudományos tapasztalatszerzés legkitűnőbb alkalmai közé tartoztak.[...]

Dobszay László nemcsak a gregorián zene kutatásában és a muzikológiában, hanem a zenepedagógia, a jelenkori liturgikus zene és az előadóművészet terén is kiemelkedőt alkotott. [...] így például amellett, hogy mértékadó tanulmányokat közölt a gregorián ének történetének és stílusának tárgyában, egyúttal bevezette ezt az éneket a iskolai énektanítás tankönyveibe egészen az alsó fokig, adaptálta a gazdag repertoárt az anyanyelvű egyházzenei gyakorlat számára, s a Schola Hungaricával új mintát teremtett a gregorián ének értő válogatásában és előadásában.[...]Az egymást kiegészítő zenei ágak jótékony kölcsönhatásának másik példája Dobszay László tevékenységében az a mód, ahogyan a népzenekutatásban szerzett tapasztalatok beépültek gregorián tanulmányaiba, legújabban a magyarországi források teljes offícium antifónarepertoárjának szisztematikus kiadásában. Zenetudományi munkái ugyanakkor a 16-18. századot is átfogják, Bartók zenéjének is tekintélyes ismerője, s a monumentális Musicalia Danubiana sorozat irányítói közé tartozott.

David Hiley: Laudatio, a Laborare fratres in unum. Festschrift László Dobszay zum 60. Geburtstag című tanulmánykötetből. Hildesheim und Zürich: Weidmann, 1995.

(MTA ZTI honlapjáról)

   Bibliográfia

  • Bartók műveinek interpretációja és a modern előadói stílus. I-II. Parlando, 1959

  • Összetartozó formálási jelenségek a két világháború közti magyar művészetekben. Disszertáció, publikálatlan kézirat, 1959

  • A klasszikus zene harmóniavilágának elemei. Parlando, 1960/2.

  • A zenész a társadalomban. Parlando, 1962/12.

  • A szolfézs és hangszer kapcsolatáról - ezúttal hangszeres tanárok számára. Parlando, 1963/3.

  • A zenész a társadalomban. Valóság, 1963/2.

  • Bach C-dúr preludiumáról. Parlando, 1963

  • Bevezetés a klasszicizmus funkció- és formavilágába. Zeneműkiadó, Budapest, 1963

  • Angol dalok különböző összeállítású kamaraegyüttesekre. Budapest, 1965

  • A szolmizáció. Parlando, 1965

  • Mozart-album hegedűre és zongorára. I-V. Budapest, 1965, 1966, 1967, 1969, 1971.

  • A forma-fogalom problematikája. Magyar Zene, 1966/7.

  • A hangok világa. Tanári útmutató I-VI. Tankönyvkiadó, Budapest, 1966-1972

  • Az összhangzattan megújításáról. Parlando, 1966

  • A hangok világa. Szolfézstankönyv a zeneiskolák számára I-VI. Tankönyvkiadó, Budapest, 1966-1972

  • Kodály Zoltán pedagógiai eszméi és népzenekutatásunk. Parlando, 1968/2.

  • A népdal szerepe és helye a zenetanításban. Kodály Szeminárium. Kecskemét, 1969

  • A Kodály-módszer és zenei alapjai. Kodály szeminárium, 1970, július. Parlando, 1970/12.

  • Analytical methods in the formation of musicians Conference of University Music Professors. Rovinj, 1971.

  • Az esztergomi és zágrábi offícium karakterisztikus különbségei. Publikálatlan kézirat, 1971

  • Der Weg einer sapphischen Melodie in die Volksmusik - The journey of a Sapphic melody into folk music. Studia Musicologica 13., 1971

  • Dies est leticie. Acta Ethnographica 20., 1971

  • L’Analyse Musicale dans la Formation des Musiciens Bulletin Radio-Televizija Zagreb 18. 1971

  • Modus-variációk egy énekes előadásában. MTA Népzenekutató Csoport tudományos ülésszaka, 1971, december

  • Modus-variációk egy énekes előadásában. Parlando, 1971/6.

  • A népének hazai története. Tények és tanulságok. Vigilia, 1972/4.

  • Középkori zenetörténetünk székesfehérvári vonatkozásai. In: Székesfehévár évszázadai. Székesfehérvár, 1972

  • La storia del canto popolare ungherese. Fatti e testimonianze Centro Stadi Europa Orientale VI. Nr. 62, 1972

  • Pozsonyi antifonálék. Magyar Könyvszemle, 1972

  • The Kodály Method and its musical basis. Studia Musicologica 14., 1972

  • Zenészképzés és műelemzés Parlando, 1972/3

  • Dallamminta a Példák Könyvének verses tízparancsolatához. Magyar Könyvszemle,1974/40.

  • Die Umgestaltung von Barockmelodien in der ungarischen Volkspraxis. Studia Musicologica 26., 1974

  • Jáki Sándor Teodóz In: Musica Sacra. Jegyzet a szemináriumok énekóráihoz I-II. Budapest, 1974

  • Népzenekutatásunk helyzetéről. Muzsika, 1977/11.

  • Prozódia és stílus. In: Zeneelmélet - stíluselemzés Zeneműkiadó, Budapest, 1977

  • A Budai Antifonále megtalált töredékei. Zenetudományi Dolgozatok 1978. MTA Zenetudományi Intézet, Budapest, 1978

  • A típus-fogalom a magyar népzenekutatásban. Ethnographia. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1978

  • Der Begriff "Typus" in der ungarischen Volksmusikforschung. Studia Musicologica 20., 1978

  • Dallamminták a verses Szent Imre-zsolozsmához. Zenetudományi Dolgozatok 1979. MTA Zenetudományi Intézet, Budapest, 1979

  • Szalkai László jegyzetének zenei példaanyaga Zenetudományi Dolgozatok 1980. MTA Zenetudományi Intézet, Budapest, 1980

  • A magyar dal könyve. Kézirat. Kodály Zenepedagógiai Intézet, Kecskemét, 1981

  • A szonáta-forma realizálása egy Haydn szimfónia-tételben. Zenetudományi Dolgozatok 1981. MTA Zenetudományi Intézet, Budapest, 1981

  • Magyar városok zenetörténete. Ismertető Bárdos Kornél könyvsorozatáról. Parlando 1981/9.

  • Jelenkori művelődési áramlatok a hazai egyházzene tükrében. Kultúra és Közösség, 1982/1-2.

  • Szemével farkasszemet. Kodály Zoltán szellemi öröksége. Élet és Irodalom 1982/50.

  • The absorption of folksong in Bartók’s composition. Studia Musicologica 24., 1982

  • A Kodály-módszer és zenei alapjai. In: Kodály-szemináriumok. Válogatás a nyári tanfolyamokon elhangzott előadásokból, 1970-1980. Szerk.: Erdeiné Szeles Ida. Tankönyvkiadó, Budapest, 1982

  • Egy epikus tónus maradványai népzenénkben. Zenetudományi Dolgozatok 1982 MTA Zenetudományi Intézet, Budapest, 1982

  • Missa mundi. Magyar Zene, 1982/1.

  • A magyar graduál-irodalom első emléke. Magyar Könyvszemle, 1982/2.

  • A siratóstílus dallamköre zenetörténetünkben és népzenénkben. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1983

  • Czövek Erna búcsúztatása. Parlando, 1983/6-7.

  • A magyar dal könyve. Zeneműkiadó, Budapest, 1984

  • Adatok az úgynevezett volta-ritmus történetéhez. Magyar Zene, 1984/1.

  • Árpád-kori misekönyvünk provenienciája. Zenetudományi Dolgozatok 1984. MTA Zenetudományi Intézet, Budapest, 1984

  • Istvánffy Benedek kisebb egyházi művei. In: Musicalia Danubiana 3. MTA Zenetudományi Intézet, Budapest, 1984

  • Krisen und Reformen in der Kirchenmusik des 20. Jahrhunderts in Ungarn. Singende Kirche 31, 1984

  • Magyar zenetörténet. Gondolat Kiadó, Budapest, 1984

  • Válságok, reformok a 20. századi egyházzenében1-2. Vigilia, 1984/2-3.

  • Forráskutatás és forráskiadás a magyar zenetudományban. Muzsika, 1985/4.

  • Szalkai László zenei jegyzete (1490). Fordítás és kommentár. Publikálatlan, 1985

  • The System of the Hungarian Plainsong Sources. Studia Musicologica 27., 1985

  • A tonalitáselemzés három rétege. Magyar Zene, 1985/1.

  • Musicalia Danubiana. Muzsika, 1985/5.

  • Az Exsultet szövege és dallama. Vigilia, 1985/4-5.

  • A középkori magyar temetés maradványai az erdélyi néphagyományban. In: Mert ezt Isten hagyta... Tanulmányok a népi vallásosság köréből Szerk.: Tüskés Gábor. Budapest, 1986

  • Musical Sources in Hungary. Hungarian Music News, 1986/2.

  • A Népénektár gregorián anyaga. Musica Sacra, 1987/1.

  • A gregorián ének előadásáról. Régi Zene 2, 1987

  • Az esztergomi liturgia. Vigilia, 1987/2.

  • Spiritus latine locuntur. Study Session on the 85th Birthday of Benjamin Rajeczky. Magyar Zene, 1987/28.

  • A középkori magyar liturgia István-kori elemei? In: Szent István és kora Szerk.: Glatz Ferenc - Kardos József. MTA Történettudományi Intézet, Budapest, 1988

  • A zsolozsma - tegnap és ma. Vigilia, 1988/2.

  • Az Ómagyar Mária-Siralom zenei vonatkozásai. Zenetudományi Dolgozatok 1988. MTA Zenetudományi Intézet, Budapest, 1988

  • Folksong Classification in Hungary - Some Methodological Conclusions. Studia Musicologica 30., 1988

  • Mitől szkóla a szkóla? Az egyházi énekkarokról. Musica Sacra, 1988/1.

  • Mos patriae. Magyar Zene, 1988/4.

  • The Program "CAO-ECE". Corpus Antiphonalium Offcii - Ecclesiarum Centralis Europae. Studia Musicologica 30., 1988

  • A Breviarium Strigoniense jellegzetes pontjai. Ars Hungarica, 1989/1.

  • Niekolko aspektov skúmania strdovekých hodobných kódexov Bratislavy. Hudobný život Bratislavy od stredoveku po barok Pozsony, 1989

  • On the Hymns of the Hours. Critical Notes to the Bugnini Liturgy. I. Sacred Music, 1989/3.

  • Rajeczky Benjamin 1901-1989.  Muzsika, 1989/9.

  • Rajeczky Benjamin 1901-1989. Vigilia, 1989/12.

  • Szent Ágoston zsolozsmája. Bevezetés és fordítás. JEL, 1989/1-2.

  • Liturgikus pedagógia - liturgikus lelkiélet. JEL, 1989/1-2.; 3-4.

  • A gregorián ének előadásának útjai. Magyar Zene, 1990/3.

  • A liturgikus reform még el sem kezdődött. Vigilia, 1990/5.

  • A Sanctus-ének liturgiai méltósága. Jelenkor, 1990/3.

  • A zsolozsma-himnuszokról. Jelenkor, 1990/4.

  • Benjamin Rajeczky. Hungarian Music Quarterly, 1990/2.

  • Corpus Antiphonalium Officii, Ecclesiarum Centralis Europae: I/A: Salzburg (Temporale). MTA Zenetudományi Intézet, Budapest, 1990

  • Egyházzenei képzés a Zeneművészeti Főiskolán. Musica Sacra 1990/2.

  • Experiences in the musical classification of antiphons. In: Cantus Planus. Budapest, 1990

  • Hibák könyve. Budapest, 1990/4.

  • On the performance of Gregorian chant. Hungarian Music Quarterly, 1990/3-4.

  • Plainchant in mediaeval Hungary. Journal of the Plainsong and Mediaeval Music Society, 1990/13.

  • Szerzetesek zsolozsmája. Vigilia, 1990/8.

  • The Catalogue of the Hungarian Folksong Types - Arranged according their styles I. MTA Zenetudományi Intézet, Budapest, 1990

  • A Kodály-módszer és zenei alapjai. In: Kodály után. Kecskemét, 1991

  • A népdal szerepe és helye a zenetanításban. In: Kodály után. Kecskemét, 1991

  • A "százéves terv" aktualitása. Holmi, 1991/3.

  • A mai Magyarország katolikus egyházmegyei beosztásáról. JEL, 1991/4.

  • Kodály után. Tűnődések a zenepedagógiáról. Kecskemét, 1991

  • After Kodály reflections on music education. Kodály Pedagogical Institut of Music, Kecskemét, 1992

  • A gregorián ének kezdetei. Muzsika, 1992/2, 3, 4.

  • A gregorián ének története. Muzsika, 1992/5, 6, 7, 8.

  • Kodály után. Tűnődések a zenepedagógiáról. Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézet, Kecskemét, 1992

  • On the performance of Gregorian chant. Hungarian Music Quarterly, 1992/1.

  • The debate about the oral and written transmission of Chant. Revista de Musicología, 1992/16.

  • The debate about the oral and written transmission of Chant. Actas del XV Congreso de la Sociedad Internacional de Musicología. Madrid, 3-10/04/1992. "Culturas Musicales del Mediterráneo y sus Ramificaciones", Study Groups, ed. Ismael Fernández de la Cuesta and Alfonso de Vicente

  • Abriss der ungarischen Musikgeschichte. Corvina Kiadó, Budapest, 1993

  • A gregorián ének kézikönyve. Zeneműkiadó, Budapest, 1993

  • A "haldokló" népzene. Conference acts: "The future of our past". Budapest, 1993

  • A History of Hungarian Music. Corvina Kiadó, Budapest, 1993

  • Az egyházzene a történeti változások között. Szeged, 1993. május 17-23.

  • Áttekintő bibliográfia az utóbbi évek gregorián vonatkozású irodalmából. Magyar Egyházzene, 1993-94/4.

  •  "Regnum Dei intra vos est - A "kereszténység és liberalizmus" témaköréhez. Vigilia, 1993/10.

  • A gregorián mozgalom harminc éve. Magyar Egyházzene, 1993-94/4.

  • A Sanctus-ének liturgiai méltósága. Magyar Egyházzene, 1994-95/3.

  • Az egyházzene a történelmi változások között. Magyar Egyházzene, 1993-94/2.

  • Az egyházzene tiszta eszméje. Magyar Egyházzene, 1993-94/1.

  • Bárdos Kornél (1921-1993). Magyar Egyházzene, 1993-94/1.

  • Local Compositions in the Office Temporale. In: Max Lütolf zum 60. Geburtstag. Festschrift, hrsg. Hangartner, B. - Fischer,U. Basel, 1994

  • Rajeczky Benjamin halálának ötödik évfordulójára. Magyar Egyházzene, 1993-94/4.

  • Szolgálat vagy művészet? Magyar Egyházzene, 1993-94/3.

  • The Mystery of the Gregorianum. In: Musica Antiqua Europae Orientalis X. Bydgoszcz, 1994

  • A magyar népének. Veszprémi Egyetem, Veszprém, 1995

  • A zsolozsma-himnuszokról. Magyar Egyházzene, 1994-95/1.

  • Az antifóna. Egyházzenei Füzetek. Liszt Ferenc Zeneakadémia, Budapest, 1995

  • Élt 13 évet... (?). Musicalia Danubiana 1982-1995. Muzsika, 1995/8.

  • Gyülekezetszerűség és professzionalitás. Magyar Egyházzene, 1994-95/3-4.

  • Kortárs zene, egyházi zene. Kerekasztal-beszélgetés a Magyar Egyházzenei Társaság által rendezett II. Magyar Egyházzenei Kongresszuson (Debrecen, 1995 március 15.). Farkas Zoltán, Karasszon Dezső, Dobszay László, Déri Balázs, Tardy László, Jeney Zoltán és Sári József beszélgetése. Magyar Egyházzene, 1994-95/4.

  •  "Muta vocem in evangelium" In: Cantus Planus, Budapest, 1995

  • Pueri vociferati - Children in Eger Cathedral. In: Cantus Planus, Budapest, 1995

  • Some Remarks on Jean Claire’s Octoechos. In: Cantus Planus, Budapest, 1995

  • Zsoltárelmélkedések, zsoltármagyarázatok. Budapest, 1995

  • A greeting to György Kurtág on his 70th birthday. Hungarian Music Quarterly, 1996/1-2.

  • A gregoriánum és a magyarság. Magyar Egyházzene, 1995-96/4.

  • A magyar népének törzsanyag felekezeti megoszlása. Magyar Egyházzene, 1996/4.

  • A magyarországi liturgia milleneuma. Vigilia, 1996/8.

  • A népzenekutatás újabb eredményei és zeneoktatásunk. Parlando, 1996/1.

  • A regionalitás elve a gregorián gyakorlatban. Magyar Egyházzene, 1995-96/1.

  •  "A szent híd". A zsidó liturgikus ének és a gregoriánum kapcsolatai. Magyar Egyházzene, 1995-96/2.

  • "A szent híd". A zsidó liturgikus ének és a gregoriánum kapcsolatai. Muzsika, 1996/6.

  • A zeneszerzői nagyság. Simon Albert tiszteletére. Muzsika, 1996/5.

  • A zsolozsmaantifónák a liturgikus gyakorlatban. Magyar Egyházzene, 1995-96/1.

  • Az egyházzene mai problémáiról (1975). Magyar Egyházzene, 1995-96/3.

  • Beszélgetések az egyházzenéről 1. Egyházzene és liturgia. (Dobszay László, Déri Balázs, Pásztor János, Raj Tamás részvételével.) Magyar Egyházzene, 1995-96/4.

  • Köszöntjük a 70 éves Simon Albertet. Muzsika, 1996/8.

  • Kurtág György 70 éves. Muzsika, 1996/2.

  • Pueri vociferati - Children in Eger Cathedral. Magyar Egyházzene, 1995-96/2.

  • A népdal és a zenei érték. In: Sebő Ferenc: Népzenei olvasókönyv. Planétás Kiadó, Budapest, 1997

  • A népzene pedagógiai jelentősége. In: Sebő Ferenc: Népzenei olvasókönyv. Planétás Kiadó, Budapest, 1997

  • ’Offizium’. In: Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Sachteil 7. (Kassel etc.), 1997

  • A gregorián ének zenei elemzése. Magyar Zene, 1998/1.

  • Magyar zenetörténet. Planétás Kiadó, Budapest, 1998

  • Megjegyzések Jean Claire Octoechos-elméletéhez. Zenetudományi Dolgozatok 1997-1998. MTA Zenetudományi Intézet, Budapest, 1998

  • Salzburger Breviere in Szombathely. In: Musica Sacra Mediaevalis. Geistliche Musik Salzburgs im Mittelalter. Ed.: Engels, St. - Walterskirchen, G. (St. Ottilien) 1998.

  • A magyar egyházzenetörténet forrásai. Budapest, 1999

  • The Istanbul Antiphonal (about 1360). Ed.: Szendrei Janka Facsimile edtion with studies. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1999

  • The Types of Antiphons in the Ambrosian and Gregorian Chant. In: Festschrift Terence Bailey (Ottawa), 1999

  • Volksmusik und Musikgeschichte in Ungarn. In: Zwischen Volks- und Kunstmusik. Aspekte der ungarischen Musik. Hrsg. Fricke, St. - Frobenius, W. - Konrad, S. - Schmitt, Th. Saabrücken, 1999

  • Zur Stilistik der Melodien des Emmerams-Offiziums. In: Die Offizien des Mittelalters - Dichtung und Musik. Hrsg. Berschin, W. - Hiley, D. Tutzing, 1999

  • A középkori magyar liturgikus zene kutatása. Magyar Egyházzene, 2000/2.

  • Comparative Research into an "Old Style" of Hungarian Folk Music. Studia Musicologica 15., 2000

  • Liber Ordinarius Agriensis (1509). Musicalia Danubiana Subsidia 1. Budapest, 2000

  •  Reading an office book. In: The Divine Office in the Latin Middle Ages. Oxford, 2000

  •  "Tangitur in organo..." Orgona-említések az Egri Ordináriusban. Magyar Egyházzene, 2000/2.

  • Corpus Antiphonarum. Balassi Kiadó, Budapest, 2003

Szerkesztések, fordítások

  • Éneklő Egyház. Római Katolikus Népénektár. Szerk.: Dobszay László et al. Budapest, 1985

  • Cantus Planus. International Musicological Society Study Group. Papers read at the Third Meeting Tihany, Hungary, 19-24 September 1988. Ed. László Dobszay, Péter Halász, János Mezei, Gábor Prószéky. Hungarian Academy of Sciences Institute for Musicology, Budapest, 1990

  • Cantus Planus. Papers read at the fourth meeting Pécs, Hungary 3-8 September 1990. Ed. László Dobszay, Ágnes Papp, Ferenc Sebő. Hungarian Academy of Sciences Institute for Musicology, Budapest, 1992

  • Jeffery, Peter: Liturgikus ének: megújulás a tradícióban. (Ford. Dobszay László). Magyar Egyházzene, 1993-94/3.

  • Prassl, Franz Karl: Az éneklés szabályai a középkori ágostonos kanonokok közösségeiben. (Ford. Dobszay László). Magyar Egyházzene, 1993-94/3.

  • Cantus Planus. Papers read at the 6th meeting. Eger, Hungary 1993. (Ed. László Dobszay.) Hungarian Academy of Sciences Institute for Musicology, Budapest, 1995

  • Istvánffy Benedek: Missa "Sanctificabis annum quinquagesimum, vel Sanctae Dorotheae", 1774. (Ed. László Dobszay, Ágnes Sas. Musicalia Danubiana 13. MTA Zenetudományi Intézet, Budapest, 1995

Társszerzőkkel készült művek

  • Czövek Erna - Dobszay László: Zongoraiskola I. Budapest, 1966
  • Czövek Erna - Dobszay László - Papp Lajos: Régi dalok és táncok zongorára. Budapest, 1969

  • Szendrei Janka - Dobszay László - Vargyas Lajos: Balladáink kapcsolatai a népénekkel. Ethnographia. Akadémia Kiadó, Budapest, 1973

  • Dobszay László - Szendrei Janka: Szivárvány havasán. A magyar népzene régi rétegének harmadik stíluscsoportja. In: Népzene és Zenetörténet III. Szerk.: Vargyas Lajos. Budapest, 1977

  • Szendrei Janka - Dobszay László - Rajeczky Benjamin: XVI-XVII. századi dallamaink a népi emlékezetben I-II. Elemzések és dallamközlés. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1979

  • Dobszay László - Balás Endre - Bartalus Ilona: Iskolai énektanításunk jelenéről és jövőjéről. Muzsika, 1980/4.

  • Szendrei Janka - Dobszay László - Rajeczky Benjamin: Magyar gregoriánum. Cantus Gregorianus ex Hungaria. Zeneműkiadó, Budapest,1981

  • Dobszay László - Gách Marianne: Köszöntő. Rajeczky Benjamin 80 éves. Muzsika, 1981/11.

  • Simon Albert - Dobszay László: Bevezetés Bartók stílusába. Publikálatlan kézirat, 1984

  • Szabó Lajos - Dobszay László: Az ének-zene tagozatú általános iskolák zenei tankönyve. Budapest, 1986

  • Dobszay László - Prószéky Gábor: Corpus Antiphonalium Officii Ecclesiarum Centralis Europae. A Preliminary Report. MTA Zenetudományi Intézet, Budapest, 1988

  • Magyarország zenetörténete I. Középkor. Szerk.: Rajeczky Benjamin. Írta: Dobszay László, Falvy Zoltán, Sz. Farkas Márta, Rajeczky Benjamin, Szendrei Janka, Vargyas Lajos. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1988

  • Szendrei Janka - Dobszay László: A Magyar Népdaltípusok Katalógusa - stílusok szerint rendezve. I. MTA Zenetudományi Intézet, Budapest, 1988

  • Dobszay László - Szendrei Janka (szerk.): Énekes zsolozsma az esztergomi breviárium alapján. I-V. Budapest, 1991-1995

  • Dobszay László - Vidovszky László - Jeney Zoltán: A Sevillai Világkiállítás magyar pavilonjának zenei programterve. Muzsika, 1992/8.

  • Dobszay László - Jenesy Zoltán: Beszélgetések a kortárs egyházzenéről.  Magyar Egyházzene, 1993-94/4.

  • Ferenczi Ilona - Dobszay László: Protestáns graduál. Szemelvények a 16-17. századi protestáns graduálok anyagából istentiszteleti és oktatási célra. Református Egyházzenészek Munkaközössége, Budapest, 1996

  • Dobszay László - Szendrei Janka: Antiphonen. Monumenta Monodica Medii Aevi V/I-II-III. Kassel, Basel, etc.: Bärenreiter, 1999

Munkásságáról szóló írások, interjúk

  • Kerényi Mária: Ozorai huszárok...? Népzenekutatásunk helyzetéről beszél Sárosi Bálint, Vikár László, Dobszay László, Maróthy János, Martin György. Muzsika, 1977/11.

  • Szabó Zoltán: Mestereink. Dobszay László. Muzsika, 1983/4.

  • Zene és humánum. Tihanyi László 1986-os interjúja Dobszay Lászlóval. Muzsika, 1988/9.

  • Somfai László: Ha a humánum a tét... Dobszay László a Musica Omnium Alapítvány nagydíjasa. Muzsika, 1992/11.

  • Egyházzene - múlt és jövő között. Halász Péter veszélget Dobszay Lászlóval, a Magyar Egyházzenei Társaság elnökével. Muzsika, 1993/3

  • Laborare fratres in unum. Festschrift László Dobszay zum 60. Geburtstag. (Hrsg. von Janka Szendrey, David Hiley.)Hildesheim-Zürich, 1995, Weidmann

  • Tudományos konferencia Dobszay László tiszteletére. Muzsika, 1995/3.

WOM­EX: A vi­lág­ze­ne leg­na­gyobb ese­mé­nye

Múlt héten zajlott a WOMEX (WORLD MUSIC EXPO) vagyis a nép- és világzene legnagyobb nemzetközi eseménye Manchesterben, ahová összesen 2600 szakember érkezett 108 országból, köztük a Hagyományok Háza négy fős delegáltjai is, akik külön standon mutatták be az intézmény tevékenységeit a zeneipari szaktekintélyeknek.

 

Isz­tam­bul­ban a Ma­gyar Ál­la­mi Né­pi Együt­tes

A Tiszta forrás című előadásban Guessous Majda Mária „Mesi”, a Győri Balett és a Magyar Állami Népi Együttes közösen tiszteleg Bartók munkássága, valamint a török és a magyar kulturális kapcsolódások előtt. A Tiszta forrás október 15-én este Budapest után Isztambulban, az Atatürk Kulturális Központban is debütál.

De­cem­ber 6-án in­dul az Ün­nep­vá­ró for­ga­tag

Az idén december 6. és 8. között megrendezésre kerülő Ünnepváró Forgatag koncertekkel, bábelőadássokkal, ajándékkészítő műhelyekkel, mesével, gyerektáncházzal, kézműves vásárral és mesterségbemutatókkal, valamint kedvezményes kiadványárusítással várja a látogatókat. 

Érdekli a többi műsor?

Iratkozzon fel hírlevelünkre, és értesüljön elsőként rendezvényeinkről, képzéseinkről!