Som­fai Lász­ló

Somfai László (sz. 1934. Jászladány) az MTA Zenetudományi Intézet Bartók Archívumának vezetôje, emellett a budapesti Liszt Ferenc Zenemuvészeti Egyetem zenetudományi tanszékének tanára, egyben 1997 óta Ph.D. programjának vezetôje. 1953-1958-ig a Liszt Ferenc Zenemuvészeti Fôiskola zenetudományi tanszakán tanult és nyert zenetörténész diplomát.

1958 és 1962 között az Országos Széchényi Könyvtár Zenemutárának munkatársa; 1963-tôl a Bartók Archívum tudományos munkatársa, 1972 óta vezetôje. Emellett 1969 óta tanít a Liszt Ferenc Zenemuvészeti Fôiskola zenetudományi tanszékén (1969-tôl docens, 1980-tól egyetemi tanár); 1994 óta a Doktori Tanács elnöke. Tanít klasszikus stílust, Haydn, Mozart, Bach kurzusokat, Urtext közreadást, Aufführungspraxis-t, vezeti a Doktor szemináriumot. 1995 óta a Magyar Tudományos Akadémia levelezô tagja, továbbá levelezô tagja az American Academy of Arts and Sciences-nek (1997) és a British Academy-nek (1998); alapító elnöke a Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaságnak (1994­1998), jelenleg az International Musicological Society elnöke (1997­2002), a salzburgi Zentralinstitut der Mozartforschung elnökségének, a kölni Joseph-Haydn-Institutnak tagja; több külföldi tudományos társaság tiszteletbeli tagja. 1960 óta rendszeresen részt vesz nemzetközi zenetudományi konferenciákon; két szemeszteren át vendégprofesszor volt az Egyesült Államok egyetemein (New York, Berkeley), 15 alkalommal ugyanott elôadó körutat tartott rangos egyetemeken; elôadásokat tartott osztrák, német, finn, angol, kanadai egyetemeken.

Somfai munkájának középpontjában Haydn és Bartók zenéje áll, különös tekintettel a zenei források, a kompozíciós módszer, a mufajszeruség és a hiteles elôadás vizsgálatára. Érdeklôdésének egyéb területei: Mozart, Michael Haydn, Liszt, Erkel, Webern, Stravinsky; kottapapír kutatás, Aufführungspraxis, a szerzôi elôadás.

Forrás:www.zeneforum.hu

 

 

 Bibliográfia

 

Könyvek, önálló kiadványok

  • Anton Webern. Kis Zenei Könyvtár 40. Gondolat Kiadó, Budapest, 1968

  • Haydn. In his Life in Contemporary Pictures. Corvina Kiadó, Budapest, 1969

  • Joseph Haydn élete képekben és dokumentumokban. Zeneműkiadó, Budapest, 1977

  • Joseph Haydn zongoraszonátái. Hangszerválasztás és előadói gyakorlat, műfaji tipológia és stíluselemzés. Zeneműkiadó, Budapest, 1979

  • Tizennyolc Bartók-tanulmány. Zeneműkiadó, Budapest, 1981

  • Joseph Haydn zongoraszonátái. Magyar Tudományos Akadémia, Budapest, 1982

  • The keyboard sonatas of Joseph Haydn instruments and performance practice, genres and styles. (Transl. by the author in collaboration with Charlotte Greenspan.) University of Chicago Press, Chicago -- London, 1995

  • Béla Bartók: composition, concepts and autograph sources. University of California Press, Berkeley -- Los Angeles -- London, 1996

  • Bartók Béla kompozíciós módszere Akkord Zenei Kiadó, Budapest, 2000

 

Szerkesztés, előszó, közreműködés más kötetekben

  • Joseph Haydn sein Leben in zeitgenössischen Bildern. Corvina Kiadó Vállalat, Budapest, 1966

  • Joseph Haydn sein Leben in zeitgenössischen Bildern. Faber and Faber, London, 1969

  • Bartók Béla: Weg und Werk. Schriften und Briefe. München, Deutscher Taschenbuch Verlag GmbH & Co. KG, 1972. A kötetben található diszkográfiát készítette: Somfai László

  • Documenta Bartókiana V. Szerk.: Somfai László. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1977

  • Documenta Bartókiana VI. Szerk.: Somfai László. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1981

  • Christoph Willibald Gluck: Tetide. Serenata teatrale in einem Akt von Gianambrogio Migliavacca. Hrsg. von László Somfai. Sämtliche Werke. Abteilung III. Italienische Opere serie und Opernserenaden. band 22. Kassel -- Basel -- Tours -- London, 1978

  • Eric Salzman: A huszadik század zenéje. Zeneműkiadó Vállalat, Budapest, 1980. A bevezetőt írta: Somfai László

  • As Béla Bartók played classics. Bartók Béla klasszikusokat zongorázik. Időszaki kiállítás az MTA Zenetudományi Intézet Zenetörténeti Múzeumában. A kiállítást rendezte és a kiadványt szerkesztette: Somfai László. A Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Intézete, Budapest, 1986

  • Bartók műhelyében. Kiállítási katalógus. Szerk.: Somfai László. Budapest, 1987

  • Bartók és Franciaország. A magyarországi Francia Intézet és az Európa Kiadó kiadványa. Összeállította: Alain Surrans és a Bibliotheque Musicale Gustav Mahler munkatársai. Bevezető: Somfai László. Budapest Európa Institute français en Hongrie -- Századvég, Budapest, 1993

  • Bartók műhelyében. A kompozíciós munka dokumentumai. A Bartók Archívum állandó kiállítása az MTA Zenetudományi Intézet Zenetörténeti Múzeumában. A kiállítást rendezte: Somfai László. A Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Intézete, Budapest, 1995

  • Bartók’s workshop. Documents of the compositional process. Exhibition of the Budapest Bartók  Archives in the Museum of Music History of the Institute for Musicology of the Hungarian Academy of Sciences. Exhibition and text by László Somfai. A Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Intézete, Budapest, 1995

 

Tanulmányok

1960

  • A klasszikus quartetthangzás kialakulása. A klasszikus quartetthangzás megszületése Haydn vonósnégyeseiben. Zenetudományi Tanulmányok 8. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1960

1961

  • Albrechtsberger-Eigenschriften in der Nationalbibliothek Széchényi, Budapest 1. Studia Musicologica, I. évf., 1961/1-2. Akadémiai Kiadó, Budapest

  • Az Erkel-kéziratok problémái. In: Szabolcsi Bence -- Bartha Dénes (szerk.): Az opera történetéből. Zenetudományi Tanulmányok 9. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1961

  • Liszt Faust-szimfóniájának alakváltásai I. A Faust-szimfónia keletkezésének rövid története. Magyar Zene, I. évf., 1961/6. Magyar Zeneművészek Szövetsége -- Zeneműkiadó Vállalat, Budapest

  • Liszt Faust-szimfóniájának alakváltásai II. A kompozíció kialakulásának története a kéziratok tükrében. Magyar Zene, I. évf., 1961/7-8., és II. évf., 1961/4-5. Magyar Zeneművészek Szövetsége -- Zeneműkiadó Vállalat, Budapest

1962

  • Die musikalischen Gestaltwandlungen der Faust Symphonie von Liszt. Studia Musicologica, II. évf., 1962/1-4. Akadémiai Kiadó, Budapest

  • Bartók emlékkiállítás, 1962. Magyar Zene, III. évf., 1962/4. Magyar Zeneművészek Szövetsége -- Zeneműkiadó Vállalat, Budapest

1963

  • Albrechtsberger-Eigenschriften in der Nationalbibliothek Széchényi, Budapest 2. Studia Musicologica,  IV. évf., 1963/1-4. Akadémiai Kiadó, Budapest

  • Die Metamorphose der "Faust-Symphonie" von Liszt. Studia Musicologica, V. évf., 1963/1-4. Akadémiai Kiadó, Budapest

1965

  • A Haydn-interpretáció problémái. Széljegyzetek az "Erdődy-kvartettek" új magyar hanglemezfelvételéhez. Magyar Zene, VI. évf., 1965/5. Magyar Zeneművészek Szövetsége -- Zeneműkiadó Vállalat, Budapest

  • Nichtvertonte Libretti und andere Bühnenpläne Bartóks. In: Documenta Bartókiana II. Budapest -- Mainz, 1965

1967

  • Albrechtsberger-Eigenschriften in der Nationalbibliothek Széchényi, Budapest 3. Studia Musicologica, IX. évf., 1967/1-4. Akadémiai Kiadó, Budapest

1968

  • A Himnusz ősbemutatójának szólamanyaga. In: Bónis Ferenc (szerk.): Írások Erkel Ferencről és a magyar zene korábbi századairól. Magyar Zenetörténeti Tanulmányok I. Zeneműkiadó Vállalat, Budapest, 1968

  • Bartók -- saját műveinek interpretátora. Magyar Zene, IX. évf., 1968/4. Magyar Zeneművészek Szövetsége -- Zeneműkiadó Vállalat, Budapest

  • Fiatal magyar zeneszerzők. Magyar Zene, IX. évf., 1968/6. Magyar Zeneművészek Szövetsége -- Zeneműkiadó Vállalat, Budapest

1969

  • Bartók als Interprät. Beiträge 1968/1969. Kassel, 1969

  • Bartók egynemű kórusainak szövegforrásából. In: Bónis Ferenc (szerk.): Szabolcsi Bence 70. születésnapjára. Magyar Zenetörténeti Tanulmányok II. Zeneműkiadó Vállalat, Budapest, 1969

  • Per finire. Some Aspects of the Finale Bartók’s Cyclic Form. Studia Musicologica, XI. évf., 1969/1-4. Akadémiai Kiadó, Budapest

1970

  • A bold enharmonic modulatory model in Joseph Haydn’s string quartets. In: Studies in eighteenth-century music a tribute to Karl Geiringer on his seventieth birthday. Ed. H. C. Robbins Landon -- Roger E. Chapman. Allen a. Unwin, London, 1970

  • Eine Erklärung Bartóks aus dem Jahre 1938. In: Documenta Bartókiana IV. Budapest -- Mainz, 1970

  • Per finire. Gondolatok Bartók finálé-problematikájáról. Magyar Zene, XI. évf., 1970/1-4. Magyar Zeneművészek Szövetsége -- Zeneműkiadó Vállalat, Budapest -- A Tizennyolc Bartók-tanulmány (Zeneműkiadó, Budapest, 1981) című kötetben is megjelent.

  • Van-e "magyar" Bartók interpretációs iskola? Muzsika, 1970/9. Lapkiadó Vállalat, Budapest

1971

  • Bartók 2. rapszódiájának rutén epizódja. Muzsika, 1971/3. Lapkiadó Vállalat, Budapest -- A Tizennyolc Bartók-tanulmány (Zeneműkiadó, Budapest, 1981) című kötetben kis változtatásokkal jelent meg.

  • Bartók 5. vonósnégyese. A zeneszerző kiadatlan formai analízise. Muzsika, 1971/12. Lapkiadó Vállalat, Budapest

  • Egy sajátos formastruktúra az 1920-as évek Bartók kompozícióiban. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Évkönyve 1970-71. Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola, Budapest, 1971 -- A Tizennyolc Bartók-tanulmány (Zeneműkiadó, Budapest, 1981) című kötetben átdolgozva jelent meg.

  • Egy sajátos kulminációs pont Bartók hangszeres formáiban. Magyar Zene, XI. évf., 1971. Magyar Zeneművészek Szövetsége -- Zeneműkiadó Vállalat, Budapest

1972

  • "Ich war nie ein Geschwindschreiber..." Joseph Haydns Skizzen zum langsamen Satz des Streichquartetts Hoboken. Köbenhavn, Hansen, 1972

  • A budapesti Bartók Archívum második évtizede elé. Magyar Zene, XIII. évf., 1972/1. Magyar Zeneművészek Szövetsége -- Zeneműkiadó Vállalat, Budapest

  • A Characteristic Culmination Point in Bartók’s Instrumental Forms. In: International Musicological Conference in Commemoration of Béla Bartók 1971. Budapest, 1972 -- A Tizennyolc Bartók-tanulmány (Zeneműkiadó, Budapest, 1981) című kötetben rövidítve jelent meg.

  • Symphonies of Wind Instruments. Observations on Stravinsky’s Organie Construction. Studia Musicologica, XIV. évf., 1972/1-4. Akadémiai Kiadó, Budapest

  • Zur Aufführungspraxis der frühen Streichquartett-Divertimenti Haydns. In: Der junge Haydn Wandel von Musikauffassung in der österreichischen Musik zwischen Barock und Klassik Bericht der internationalen Arbeitstagung des Instituts für Auffürungspraxis der Hochschule für Musik und darstellende Kunst in Graz 29. Juni -- 2. Juli 1970. Beiträge zur Aufführungspraxis. Hrsg. von Vera Schwarz. Akad. Druck., Graz, 1972

1973

  • Bartók Béla: Szonáta két zongorára és ütőhangszerekre. A hét zeneműve 1973/3. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Zeneműkiadó, Budapest

  • Bartók rubato játékstílusáról. In: Bónis Ferenc (szerk.): Mosonyi Mihály és Bartók Béla emlékére. Magyar Zenetörténeti Tanulmányok III. Zeneműkiadó Vállalat, Budapest, 1973

  • Két Webern-tétel (op. 9/V -- op. 27/II). Analízis-variációk I. Magyar Zene, XIV. évf., 1973/1. Magyar Zeneművészek Szövetsége -- Zeneműkiadó Vállalat, Budapest

  • Két Webern-tétel. Analízis-variációk II. Variációk zongorára, op. 27., II. tétel. Magyar Zene, XIV. évf., 1973/2. Magyar Zeneművészek Szövetsége -- Zeneműkiadó Vállalat, Budapest

1974

  • Bartók Béla: 1. zongoraverseny. A hét zeneműve 1974/1. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Zeneműkiadó, Budapest

  • Bartók Béla: 2. zongoraverseny. In: Miért szép századunk zenéje? Budapest, 1974 -- A Tizennyolc Bartók-tanulmány (Zeneműkiadó, Budapest, 1981) című kötetben részleteiben jelent meg.

  • Bartók Béla: Zene húros hangszerekre, ütőkre és celestára. A hét zeneműve 1974/2. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Zeneműkiadó, Budapest

  • Miért oly könnyen abszolutizálható Schoenberg zenéje. Magyar Zene, XV. évf.,  1974/3. Magyar Zeneművészek Szövetsége -- Zeneműkiadó Vállalat, Budapest

1975

  • Bartók Béla nyilatkozata a "progresszív zenei alkotásokról". Magyar Zene, XVI. évf., 1975/2. Magyar Zeneművészek Szövetsége -- Zeneműkiadó Vállalat, Budapest

1976

  • Béla Bartók jr. on his Father. The New Hungarian Quarterly, 1976/4.

1977

  • A rondó-jellegű szonáta-expozíció Bartók 2. zongoraversenyében. Muzsika, 1977/8. Lapkiadó Vállalat, Budapest -- A Tizennyolc Bartók-tanulmány (Zeneműkiadó, Budapest, 1981) című kötetben is megjelent.

  • A zeneszerzői autoanalízis. In: Zeneelmélet, stíluselemzés. A Bárdos Lajos 75. születésnapja alkalmából tartott zenetudományi konferencia anyaga. Zeneműkiadó Vállalat, Budapest, 1977

  • Az "árvátfalvi kesergő" Bartók 1. rapszódiájában. Muzsika, 1977/5. Lapkiadó Vállalat, Budapest -- A Tizennyolc Bartók-tanulmány (Zeneműkiadó, Budapest, 1981) című kötetben is megjelent.

  • Bartók Béla: 2. hegedű -- zongoraszonáta. A hét zeneműve 1977/4. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Zeneműkiadó, Budapest

  • Bartók’s Writings. The Musical Times, London, 1977/5.

  • Oxfordi szimpózium a zenetudomány hagyományairól és jövőjéről. Muzsika, 1977/11. Lapkiadó Vállalat, Budapest

  • Strategics of Variation in the Second Movement of Bartók’s Violin Concerto 1937-1938. Studia Musicologica,  XIX. évf., 1977/1-4. Akadémiai Kiadó, Budapest -- A Tizennyolc Bartók-tanulmány (Zeneműkiadó, Budapest, 1981) című kötetben is megjelent.

  • Über Bartóks Rubato-Stil. Vergleichende Studie der zwei Aufnahmen "Abend am Lande" des Komponisten In: Documenta Bartókiana V. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1977 -- A Tizennyolc Bartók-tanulmány (Zeneműkiadó, Budapest, 1981) című kötetben átdolgozva és kibővítve jelent meg.

  • Vierzehn Bartók-Schriften aus den Jahren 1920/21. In: Documenta Bartókiana V. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1977

  • Warum ist Schönbergs Musik so leicht verabsolutierbar? Bericht über den 1. Kongress der Internationalen Schönberg-Gesellschaft. Wien, 4. bis 9. Juni 1974. Verlag Elisabeth Lafite, Wien, 1977

1978

  • Die Gestaltwandlungen der "Faust-Symphonie" von Liszt. In: Franz Liszt Beiträge von ungarischen Autoren. Hrsg. von Klára Hamburger. Corvina Kiadó, Budapest, 1978

  • Regiszter dinamika haydn fortepiano kottázásában? Zenetudományi Dolgozatok 1978. A Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Intézete, Budapest

  • In memoriam Christa Landon. Muzsika, 1978/1. Lapkiadó Vállalat, Budapest

  • Bartha Dénes 70 éves. Magyar Zene, XIX. évf.,  1978/3. Magyar Zeneművészek Szövetsége -- Zeneműkiadó Vállalat, Budapest

  • Bartók Béla: 3. zongoraverseny. A hét zeneműve 1978/4. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Zeneműkiadó, Budapest

1979

  • A zenei műalkotás történeti elemzésének szükséges revíziója: a mű genezisének, strukturálódásának, interpretációjának komplex vizsgálata Haydn, Bartók és mások alkotásai alapján. Budapest, 1979

  • Bartók formatani terminológiájának korai forrásai. Zenetudományi Dolgozatok 1979. A Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Intézete, Budapest

  • Joseph Haydn: D-dúr vonósnégyes, "Pacsirta". In: Szemelvények a zenehallgatáshoz. Tanári kézikönyv. Szerk.: Kovács Sándor. Tankönyvkiadó, Budapest, 1979

  • Kollokvium Haydn, Mozart, Beethoven vonósnégyeseinek kéziratairól. Muzsika, 1979/6. Lapkiadó Vállalat, Budapest

  • Le dialogue Est-Ouest et la musique ancienne. Cadmos, 1979

  • Zenetudomány kottapapíron. Magyar Nemzet, 1979/104.

1980

  • 555 percnyi üzenet. Centenáriumi Bartók lemezek. Budapest, 1980

  • A 18. századi kottapapír. Zenetudományi Dolgozatok 1980. A Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Intézete, Budapest

  • An introduction to the study of Haydn’s string quartets autographs with special attention to Opus 77/G. In: The string quartets of Haydn, Mozart and Beethoven. Studies of the autograph manuscripts a conference at Isham Memorial Library March 15-17, 1979. Ed. by Christoph Wolff -- Robert Riggs. Isham Library Papers. Harvard University Press, Cambridge, 1980

  • Bartók Béla: Improvizációk magyar parasztdalokra, Op. 20. A hét zeneműve 1980/3. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Zeneműkiadó, Budapest

  • Bartók Béla: Tizennégy bagatell zongorára, Op. 6. A hét zeneműve 1980/2. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Zeneműkiadó, Budapest

  • Bartók Béla: Zongoraszonáta 1926. A hét zeneműve 1980/4. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Zeneműkiadó, Budapest

  • Joseph Haydn autograph scores reconsidered. The New Hungarian Quarterly, 1980/77.

  • Joseph Haydn: Két zongoratrió. 19. g-moll -- 27. C-dúr. A hét zeneműve 1980/1. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Zeneműkiadó, Budapest

  • Opus-Planung und Neuerung bei Haydn. Studia Musicologica XXII. évf., 1980. Akadémiai Kiadó, Budapest

  • Opusz-tervezés és újítás Haydnnál. Magyar Zene, 1980/2. XXI. évf., Magyar Zeneművészek Szövetsége -- Zeneműkiadó Vállalat, Budapest

  • Self-Analysis by Twentieth-Century Composers. In: Modern Musical Scholarship. Ed. by Edward Olleson. Oriel Press, Oxford, 1980

1981

  • A major unfinished work on Bartók. The New Hungarian Quarterly, 1981/82.

  • Bartók Béla: Három burleszk, Allegro barbaro. A hét zeneműve 1981/2. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Szerk.: Kroó György. Zeneműkiadó, Budapest, 1981

  • Die "Allegro barbaro". Aufnahme von Bartók Textkritisch bewertet. In: Documenta Bartókiana VI. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1981 -- A Tizennyolc Bartók-tanulmány (Zeneműkiadó, Budapest, 1981) című kötetben átdolgozva és kibővítve jelent meg.

  • Drei Themenentwürfe zu dem Violinkonzert aus den Jahren 1936/37. Documenta Bartókiana VI. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1981 

  • Folklore Basis versus Progression -- Il caso Bartók. Musica, II. évf., 1981/5.

  • Haydn Joseph: 101, D-dúr (Óra) szimfónia. A hét zeneműve 1981/4. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Szerk.: Kroó György. Zeneműkiadó, Budapest, 1981

  • Haydn Joseph: G-dúr vonósnégyes, Op. 77. A hét zeneműve 1981/3. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Zeneműkiadó, Budapest, 1981

  • Igor Stravinsky: Oedipus Rex. A hét zeneműve 1981/1. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Szerk.: Kroó György. Zeneműkiadó, Budapest, 1981

  • Joseph Haydn ma -- a Kasseli Zenei Napokon. Muzsika, 1981/1. Lapkiadó Vállalat, Budapest

  • Joseph Haydn: Remarks on iconography; on versions and arrangements; on string quartets. Haydn Studies. Proceeding of the International Haydn Conference Washington D.C, 1975. Ed.: Jens Peter Larsen. Norton, New York, 1981

  • Manuscript versus Urtext: The primary sources of Bartók’s works. Studia Musicologica XXIII. évf., 1981. Akadémiai Kiadó, Budapest

  • Manuscript versus Urtext: The primary sources of Bartók’s works. In: Centenario Belae Bartók Sacrum. Szerk.: Ujfalussy József (et al.). Akadémiai Kiadó, Budapest, 1981

  • The Rondo-Like Sonata Form Exposition in the "Piano Concerto No. 2". The New Hungarian Quarterly, 1981/84.

  • The rondo-like sonate form exposition in the "Piano Concerto No. 27.". The New Hungarian Quarterly, 1981/84.

  • Válasz aranymetszés ügyben. Muzsika, 1981/3. Lapkiadó Vállalat, Budapest

1982

  • Gombocz Adrienne -- Somfai László: Bartók’s briefe an Calvocoressi (1914-1930). Studia Musicologica, XXIV. évf., 1982/1-2. Akadémiai Kiadó, Budapest

  • Haydn "in tempore belli" vonósnégyese. Muzsika, 1982/9. Lapkiadó Vállalat, Budapest

  • Haydn’s Eszterháza. The Influence of Architecture on Music. The New Hungarian Quarterly, 1982/87.

  • Nemzetközi Haydn-kongresszus Bécsben. Muzsika, 1982/11. Lapkiadó Vállalat, Budapest

  • Nyersforma, kidolgozás, javítás Haydn-nál. Op. 71. D-dúr vonósnégyes menüett. Magyar Zene, XXIII. évf., 1982/2. Magyar Zeneművészek Szövetsége -- Zeneműkiadó Vállalat, Budapest

  • Opening adress. Studia Musicologica, XXIV. évf., 1982/3-4. Akadémiai Kiadó, Budapest

  • Stilfragen der Klaviersonaten von Haydn. Österreichische Muzikzeitschrift, XXXVII. évf., 1982/3-4.

  • The Budapest Bartók Archives. Fontes Artis Musicae, Budapest, 1982/1-2.

1983

  • Bartók Béla: Gyermekeknek. A hét zeneműve 1983. október -- 1984. szeptember. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Szerk.: Kroó György. Zeneműkiadó, Budapest, 1983

  • Bartók Béla: Három etűd, Op. 18. A hét zeneműve 1983. október -- 1984. szeptember. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Szerk.: Kroó György. Zeneműkiadó, Budapest, 1983

  • Bartók Béla: Szabadban. Öt zongoradarab. A hét zeneműve 1983. október -- 1984. szeptember. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Szerk.: Kroó György. Zeneműkiadó, Budapest, 1983

  • Igor Stravinsky: Szimfónia 3 tételben. A hét zeneműve 1983. október -- 1984. szeptember. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Szerk.: Kroó György. Zeneműkiadó, Budapest, 1983

  • Joseph Haydn: G-dúr vonósnégyes, Op. 76, No. 1. A hét zeneműve 1983. október -- 1984. szeptember. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Szerk.: Kroó György. Zeneműkiadó, Budapest, 1983

  • Wolfgang Amadeus Mozart 4-hangos ornamense. Zenetudományi Dolgozatok 1983. A Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Intézete, Budapest

1984

  • ...csak utólag vettem észre. Anton Webern elemzése Op. 28-as vonósnégyesének adagio-formájáról. Magyar Zene, XXV. évf., 1984/3., Magyar Zeneművészek Szövetsége -- Zeneműkiadó Vállalat, Budapest

  • A Jánosi-együttes "kemény folklór" kísérlete. Kortárs, 1984/7.

  • A tenuto jelentése és jelentősége a bécsi klasszikus zenében. In: Bartha Dénes 75. születésnapjára. Szerk.: Berlász Melinda. Lapkiadó Vállalat, Budapest, 1984

  • A tenuto jelentése és jelentősége a bécsi klasszikusok kottázásában. Magyar Zene, XXV. évf., 1984/2. Magyar Zeneművészek Szövetsége -- Zeneműkiadó Vállalat, Budapest

  • Analytical notes on Bartók’s piano year of 1926. Studia Musicologica,  XXVI. évf., 1984.  Akadémiai Kiadó, Budapest

  • Bartók Béla: Két kép zenekarra. hét zeneműve 1984. október -- 1985. szeptember. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Szerk.: Kroó György. Zeneműkiadó, Budapest, 1984

  • Bartók-vázlatok. Témafeljegyzések a Zongoraszonáta 1. tételéhez. Zenetudományi Dolgozatok 1984. A Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Intézete, Budapest

  • Igor Stravinsky: Capriccio zongorára és zenekarra. A hét zeneműve 1984. október -- 1985. szeptember. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Szerk.: Kroó György. Zeneműkiadó, Budapest, 1984

  • Joseph Haydn: 96., D-dúr szimfónia. A hét zeneműve 1984. október -- 1985. szeptember. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Szerk.: Kroó György. Zeneműkiadó, Budapest, 1984

  • Joseph Haydn: h-moll vonósnégyes, Op. 64. No. 2. A hét zeneműve 1984. október -- 1985. szeptember. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Szerk.: Kroó György. Zeneműkiadó, Budapest, 1984

  • Kompositionsprozess und Quellenlage bei Bartók. Österreichische Musikzeitschrift, XXXIX. évf., 1984/2.

1985

  • 1700 zenetudós? Amerikai levél. Muzsika, 1985/1. Lapkiadó Vállalat, Budapest

  • Bartók Béla. In: Ezer év. Főszerk.: Pozsgay Imre. Hazafias Népfront, Budapest, 1985

  • Bartók-vázlatok. Témafeljegyzések az 1. hegedű-zongoraszonátához. Zenetudományi Dolgozatok 1985. A Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Intézete, Budapest

  • Johann Sebastian Bach: János-passió. A hét zeneműve 1985-1986. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Szerk.: Kroó György. Zeneműkiadó, Budapest, 1985

  • Johann Sebastian Bach: Musikalisches Opfer. A hét zeneműve 1985-1986. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Szerk.: Kroó György. Zeneműkiadó, Budapest, 1985

  • Joseph Haydn: Angol canzonetták. A hét zeneműve 1985-1986. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Szerk.: Kroó György. Zeneműkiadó, Budapest, 1985

  • Joseph Haydn: Esz-dúr vonósnégyes, Op. 71. No. 3. A hét zeneműve 1985-1986. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Szerk.: Kroó György. Zeneműkiadó, Budapest, 1985

1986

  • Bartók-vázlatok. A "Fekete zsebkönyv" kidolgozatlan témafeljegyzései. Zenetudományi Dolgozatok 1986. A Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Intézete, Budapest

  • Bartók és a Liszt-hatás. Adatok, időrendi összefüggések, hipotézisek. Magyar Zene, XXVII. évf., 1986/4. Angolul: The New Hungarian Quarterly, 1986/102.

  • How to read and understand Haydn’s notation in ist chronologically changing concepts. Joseph Haydn. Bericht über den Internationalen Joseph Haydn Kongress, Wien, Hofburg, 5-12. September 1982. Hrsg. von Eva Badura-Skoda. Henle, München, 1986

  • Johann Sebastian Bach: Máté passió. A hét zeneműve 1986-1987. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Szerk.: Kroó György. Zeneműkiadó, Budapest, 1986

  • Joseph Haydn: G-dúr vonósnégyes, Op. 54, No. 1. A hét zeneműve 1986-1987. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Szerk.: Kroó György. Zeneműkiadó, Budapest, 1986

  • Wolfgang Amadeus Mozart: D-dúr vonósötös, K 593. A hét zeneműve 1986-1987. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Szerk.: Kroó György. Zeneműkiadó, Budapest, 1986

  • Bartók Béla: Scherzo. Op. 2. A hét zeneműve 1986-1987. A Zeneműkiadó hangversenykalauza. Szerk.: Kroó György. Zeneműkiadó, Budapest, 1986

  • Liszt’s influence on Bartók reconsidered. The New Hungarian Quarterly, 1986/102.

  • A Jánosi-együttes "kemény folklór" kísérlete. In: Széll Jenő (szerk.): Húzzad, húzzad muzsikásom... A hangszeres népzene feltámadása. Múzsák Közművelődési Kiadó, Budapest, 1986

  • "Learned style" in two late string quartet movements of Haydn. Studia Musicologica, XXVIII. évf., 1986. Akadémiai Kiadó, Budapest

  • Notáció és játékstílusok. A "Quintenquartett" nyitótételének eredetisége. Régi zene, 1986/2.

  • Újabb Bartók "opusz 1"? Muzsika, 1986/5. Lapkiadó Vállalat, Budapest

1987

  • Facsimile edition of a Bartók notebook. The New Hungarian Quarterly, 1987/107.

  • Nineteenth-Century Ideas Developed in Bartók’s Piano Notation in the Years 1907-1914. 19th Century Music, XI. évf., 1987/1.

1988

  • A 4. vonósnégyes genezise: Bartók és a kottapapírok. Magyar Zene, XXIX. évf., 1988/3. Angolul: Hungarian Music Quarterly, 1989/1.

  • A Bartók-életmű gondozásának új horizontja. Muzsika, 1988/6. Lapkiadó Vállalat, Budapest

  • Bartók comes home. The New Hungarian Quarterly, 1988/12.

  • Le "style savant" de Haydn: les stratégies thématiques dans le quatour "Les Quintes". Analyse Musicale, 1988. Octobre

  • Urtext vagy fakszimile. A régizene-játék új filozófiája -- kérdőjelekkel. Muzsika, 1988/9. Lapkiadó Vállalat, Budapest

1990

  • Bartók a londoni Wigmore Hall-ban. Muzsika, 1990/11.

  • Joseph Haydn zongoraszonátái. Margináliák új kiadás helyett. Magyar Zene, 1990/2. Magyar Zenei Tanács, Budapest

  • Nineteenth-Century Ideas Developed in Bartók’s Piano Notation in the Years 1907-1914. Music at the turn of century. A 19th Century Music reader. Ed. Joseph Kerman. University of California, Berkeley, 1990

  • The influence of peasant music on the finale of Bartók’s Piano Sonata: An assignment for musicological analysis. Studies in musical sources and style. Essays in honor of Jan LaRue. Ed. Eugene K. Wolf -- Edward H. Roesner. Madison, 1990

1991

  • Mozart’s first thoughts: the two versions of the Sonata in D major, K 284. Early Music, 1991/4.

1992

  • Bartók and Szigeti. The New Hungarian Quarterly, 1992/128.

  • Bartók Béla: Tíz könnyű zongoradarab. Parlando, XXXIV. évf., 1992/5. Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete, Budapest

  • Diplomatic transcription versus facsimile with commentaries: methodology of the Bartók edition. De editione musices. Festschrift Gerhard Croll zum 65. Geburtstag. Hrsg. von Wolfgang Gratzer -- Andrea Lindmayer. Laaber Verlag, Laaber, 1992

  • Fragments in Bartók’s oeuvre. Hungarian Music Quarterly, 1992/3-4.

  • Ha a humánum a tét... Dobszay László a Musica Omnium Alapítvány nagydíjasa. Muzsika, 1992/11. Pro Musica Alapítvány, Budapest

  • Népdalciklus-tervek Bartók 1907-es gyűjtőfüzetében. Zenetudományi Dolgozatok 1990-1991. A Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Intézete, Budapest, 1992

  • Problems of the chronological organization of the Béla Bartók Thematic Index in preparation.  Studia Musicologica, XXXIV. évf., 1992/3-4. Akadémiai Kiadó, Budapest

1993

  • Béla Bartók thematic catalogue: Sample of work in progress. Studia Musicologica, XXXV. évf., 1993/1-3. Akadémiai Kiadó, Budapest

  • Béla Bartók’s draft of four pieces for orchestra. In: Sundry sort of music books. Essays on the British Library Collection, Presented to O. W. Neighbour on his 70th birthday. Ed. by Chris Banks -- Arthur Searle -- Malcolm Turner. The British Library, London 1993

  • Definitive authorized version vs. authentic variant forms in bartók’s music. Revista de musicologia, Vol. 16. 1993/2.

  • Einfall, Konzept, Komposition und Revision bei Béla Bartók. In: Von Einfall zum Kunstwerk.  Laaber, 1993

  • Fenyves Loránd 75 éves. Muzsika, 1993/2. Pro Musica Alapítvány, Budapest

  • In his "Compositional Workshop". In: The Bartók Companion. Ed. Malcolm Gillies. London,  1993

  • The "Piano Year" of 1926. In: The Bartók Companion. Ed. Malcolm Gillies. London, 1993

1994

  • Authentic Text and Presumed Intention: Experiences of the Festetics Quartet. Haydn-Studien, Bd. 6. Heft 4. 1994

  • Ifj. Bartók Béla, a dokumentátor és krónikás. (1910-1994). Muzsika, 1994/9. Pro Musica Alapítvány, Budapest

1995

  • Bartók Archívum: a forrásanyagra épített kutatás távlatai. Magyar Tudomány, XL. évf., 1995/8.

  • Bartók’s transcription of J.S. Bach. In: Studien zur Musikgeschichte. Eine Festschdift für Ludwig Finscher. Kassel, 1995

  • El desarrollo de ideas del siglo XIX en la notación para piano de Béla Bartók, 1907-14. Quodlibet, 1995/3.

  • Hangversenyzene és népdalfeldolgozás-ciklus. Bartók műfaji kísérletei. Muzsika, 1995/9. Pro Musica Alapítvány, Budapest

  • Lampert Vera -- Somfai László: Bartók Béla. In: Lampert Vera -- Somfai László -- Eric Walter White -- Jeremy Noble: Bartók, Stravinsky. Ricordi, Milano, 1995

  • Perspectives of Bartók Studies in 1995. Studia Musicologica, XXXVI. évf., 1995/3-4. Akadémiai Kiadó, Budapest

  • Ujfalussy József köszöntése. Kosáry Domokos és Somfai László levele. Muzsika, 1995/2. Pro Musica Alapítvány, Budapest

  • Why is Bartók Thematic catalog sorely needed? In: Bartók and his world. 1995

1996

  • Bartók és a magyar népzene. Magyar Tudomány, XLI. évf., 1996/8.

  • Classicism as Bartók conceptualized it in his classical period 1926-1937. In: Die klassizistische Moderne in der Musik des 20. Jahrhunderts. Winterthur, 1996

  • Idea, notation, interpretation: written and oral transmission in Bartók’s works for strings. Studia Musicologica, XXXVII. évf., 1996/1. Akadémiai Kiadó, Budapest

  • Kroó György tanár úr, a tanszékvezető. Muzsika, 1996/8. Pro Musica Alapítvány, Budapest

  • Sketches during the process of composition: studies of K. 504, and K. 414. In: Wolfgang Amadé Mozart: Essays on his life and his music. 1996

1997

  • Gondolatok a vázlatkutatásról. Mozart K. 504. Zenetudományi Dolgozatok 1995-1996. A Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Intézete, Budapest, 1997

  • Historic performance of the music of yesterday: Béla Bartók’s fight for perfect notation and why it is misleading today. Hungarian Music Quarterly, 1997/8.

1998

  • Bagatell-problémák. Zenetudományi Dolgozatok 1997-1998. A Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Intézete, Budapest, 1998

  • Bartók tematikus műjegyzék. Minta és problémák. Magyar Zene, 1998/1. Magyar Zenei Tanács, Budapest

  • Beethoven összes zongoraszonátája fortepianón. Muzsika, 1998/10. Pro Musica Alapítvány, Budapest

  • Kottakép és műalkotás. Alapkutatás és alkalmazott kutatás a zenetudományban. Akadémiai műhely. Székfoglalók. 1995-1998/1.

  • Vázlatkutatás és segédtudományok. Bartók-művek mikrokronológiájának vizsgálati módszerei. Magyar Zene, 1998/3. Magyar Zenei Tanács, Budapest

1999

  • Inventio és Elaboratio J.S. Bach zenéjében. Széljegyzetek vokális töredékekhez. Zenetudományi Dolgozatok 1999. A Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Intézete, Budapest

  • Tempó, metronóm, időtartam Bartók notációjában. Muzsika, 1999/7. Pro Musica Alapítvány, Budapest

  • Harnoncourt hetvenéves. Muzsika, 1999/12. Pro Musica Alapítvány, Budapest

  • Kottakép és műalkotás. Székfoglalók a Magyar Tudományos Akadémián. Magyar Tudományos Akadémia, Budapest, 1999

2000

  • Zenei köznyelv a 18. században. Kutatástörténeti visszatekintés Szabolcsi Bence gondolatának utóéletéről. Zenetudományi Dolgozatok 2000. A Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Intézete, Budapest

  • Bartók’s notations in composition and transcription. In: Elliott Antokoletz -- Victoria Fischer -- Benjamin Suchoff. Oxford University Press, Oxford, 2000

2001

  • Donald F. Tovey elemzései és a précis-writing. Magyar Zene, 2001/1. Magyar Zenei Tanács, Budapest

  • Régi-új filológiai módszerek a Bartók-vázlatok kutatásában. Magyar Zene, 2001/3. Magyar Zenei Tanács, Budapest

  • Az utolsó koronatanú. Székely Zoltán. (1903. december 8-2001. október 5.) (Nekrológ) Muzsika, 2001/11. Pro Musica Alapítvány, Budapest

2002

  • Haydn Eszterházán. A Magyar Haydn Társaság 5. fesztiválja. Muzsika, 2002/10. Pro Musica Alapítvány, Budapest

2003

  • Az örökifjú tudós-tanár. Ujfalussy József 85 éves. Muzsika, 2005/2. Pro Musica Alapítvány, Budapest

  • Denijs Dille (1904-2005). Nekrológ. Muzsika, 2005/5. Pro Musica Alapítvány, Budapest

  • Klasszicizmus, neoklasszicizmus és Bartók klasszikus középső stíluskorszaka, 1926-1937. In: Látókörök metszése. Írások Szegedy-Maszák Mihály születésnapjára. Szerk.: Zemplényi Ferenc (et al.). Gondolat Kiadói Kör, Budapest, 2003

 

Könyv- és hanglemezismertetés

  • Bach, J.S.: Das wohltemperirte Clavier. Studia Musicologica, VI. évf., 1964/1-2. Akadémiai Kiadó, Budapest

  • Bartók Béla: Turkish folk music from Asia Minor. Szerk.: Benjamin Suchoff. The Musical Times, London, 1977

  • Könyvajánlat csodálkozással. Charles Rosen: A klasszikus stílus -- Haydn, Mozart, Beethoven. Muzsika, 1978/2. Lapkiadó Vállalat, Budapest

  • Joseph Haydn: Streichquartette. Urtext-Ausgabe. Notes, Vol. 48. 1991/2.

  • Paul Wilson: The music of Béla bartók. Notes, Vol. 50. 1993-94/1.

  • Alain Surrans: Bartók és Franciaország. Reflexiók. Muzsika, 1994/1. Pro Musica Alapítvány, Budapest

  • Bartók et la France. Hungarian Music Quarterly, 1994/133.

  • Magyar szerző műve a fortepianóról (Komlós Katalin: Fortepianos and their music című művéről). Muzsika, 1995/7. Pro Musica Alapítvány, Budapest

  • A classic on Bartók revisted (Kárpáti János: Bartók’s chamber music című művéről). The Hungarian Quarterly, 1995/137.

  • A Bartókról szóló jegyzetek forrásértékéről (A Magyar zene, magyar nyelv, magyar vers. Kodály Zoltán hátrahagyott írásai 2. Szerk.: Vargyas Lajos című műről). BUKSZ, 7. 1995/1.

  • Elaine R. Sisma: Haydn and the classical variation. Notes, Vol. 51. 1995/3.

  • Zenetudományi tanulmányok Kroó György tiszteletére. Holmi-Figyelő, 1997

  • Egy évszázados adósság törlesztése. Muzsika, 1998/12. Pro Musica Alapítvány, Budapest

  • Az új Takács Quartet Bartókja. Muzsika, 1999/2. Pro Musica Alapítvány, Budapest

  • Gustav Leonhardt (75) and Co. Muzsika, 2003/11. Pro Musica Alapítvány, Budapest

 

Kottakiadványok

  • Florian Leopold Gassmann: Sinfonia in As. Közreadta: Somfai László. Musica Rinata 18.

  • Johann Georg Albrechtsberger: Concerto per l’organo (cembalo o pianoforte). Közreadta: Somfai László. Musica Rinata 1.

  • Joseph Haydn: Sinfonia in D. Közreadta: Somfai László

  • Serate d'opere di Eszterháza. Arie per canto e pianoforte con testeo italiano. Közreadta: Vécsey Jenő és Somfai László

  • Eszterházi operaesték. Közreadta: Vécsey Jenő és Somfai László

  • Bartók Béla: Két román tánc zongorára. Az eredeti kézirat hasonmás kiadása. Közreadta: Somfai László.  Budapest, 1974

  • Bartók Béla: Andante hegedűre és zongorára 1903. Az eredeti kézirat hasonmás kiadása. Közreadta: Somfai László. Editio Musica, Budapest, 1980

  • Bartók Béla: Zongoraszonáta 1926. Az eredeti kézirat hasonmása. Somfai László utószavával. Editio Musica, Budapest, 1980

  • Joseph Haydn: Két vonósnégyes, Op. 77. 1779. Az eredeti kézirat hasonmás kiadása. Közreadta: Somfai László. Editio Musica, Budapest, 1980

  • Bartók Béla fekete zsebkönyve. Vázlatok 1907-1922. Somfai László utószavával. Budapest, 1987

  • Bartók Béla: Brácsaverseny. Az utószót írta: Somfai László. Bartók Records, Homosassa, 1995

  • Johann Nepomuk Gayer: Tre sinfonie. Közreadta: Somfai László

 

Hangfelvételek szerkesztése

  • Bartók hangfelvételei I- II. Szerkesztette: Somfai László -- Kocsis Zoltán -- Sebestyén János. Somfai László tanaulmányával. LPX 12326-33, 12334-38, Hungaroton, Budapest, 1981

  • Magyar népzenei hanglemezek Bartók Béla lejegyzéseivel. Szerk.: Somfai László. Somfai László tanulmányával. LPX 18058- 60, Hungaroton, Budapest, 1981

  • Bartók at the piano I-II. His Master’s Voice hanglemezfelvételek Bartók Béla műveiből. Szerkesztette: Somfai László -- Kocsis Zoltán. Hungaroton, Budapest, 1991

 

Ismertetők lemezmellékletekben

  • Bartók Béla: Zongoraművek 2.: Tíz könnyű zongoradarab; Három csíkmegyei népdal; Tizennégy bagatell. A mellékletben Somfai László ismertetőjével. Bartók Complete Edition, Hungaroton, Budapest, 1967

  • Bartók Béla: Zongoraművek 3.: Két elégia; Két román tánc; Vázlatok; Négy sirató ének. A mellékletben Somfai László ismertetőjével. Bartók Complete Edition, Hungaroton, Budapest, 1969

  • Bartók Béla: Zongoraművek 7.: Tizenöt magyar parasztdal; Három rondó népi dallamokkal; Etüdök; Improvizációk magyar parasztdalokra; Tánc-Suite. A mellékletben Somfai László ismertetőjével. Bartók Complete Edition, Hungaroton, Budapest, 1969

  • Bartók Béla: Zongoraművek 8.: Zongoraszonáta; Szabadban; Kilenc kis zongoradarab; Kis szvit. A mellékletben Somfai László ismertetőjével. Bartók Complete Edition, Hungaroton, Budapest, 1969

  • Bartók Béla: Zongoraművek 6.: Három burleszk; Allegro barbaro; Kezdők zongoramuzsikája; Szonatina; Román népi táncok; Román kolinda-dallamok; Szvit op. 14; Három magyar népdal. A mellékletben Somfai László ismertetőjével. Bartók Complete Edition, Hungaroton, Budapest, 1972

  • Bartók Béla: Kamarazene 5.: 1-2. rapszódia; Kontrasztok; Magyar népdalok. A mellékletben Somfai László ismertetőjével. Bartók Complete Edition, Hungaroton, Budapest, 1972

  • Bartók Béla: Zenekari művek 7.: 1-2. zongoraverseny. A mellékletben Somfai László ismertetőjével. Bartók Complete Edition, Hungaroton, Budapest, 1972

  • Bartók Béla: Vokális művek 1.: Magyar népdalok 1906; Öt dal op. 15; Öt dal op. 16; Nyolc magyar népdal. A mellékletben Somfai László ismertetőjével. Bartók Complete Edition, Hungaroton, Budapest, 1972

  • Joseph Haydn: La fedelta premiata. A mellékletben Somfai László magyar, angol, német és orosz nyelvű ismertetőjével. SLPX 11854-57, Hungaroton, Budapest, 1977

  • Joseph Haydn: Lo speziale. A mellékletben Somfai László magyar, angol, német és orosz nyelvű ismertetőjével. SLPX 11926-27, Hungaroton, Budapest, 1978

  • Joseph Haydn: The Seven Last Words of Christ string quartet version Op. 15 Hob. III:50-56. A mellékletben Somfai László angol, francia és német nyelvű ismertetőjével. HCD 12036, Hungaroton, Budapest, 1979

  • Joseph Haydn: Vonósnégyesek. A mellékletben Somfai László ismertetőjével. SLPX 11887-89, Hungaroton, Budapest, 1979

  • Joseph Haydn: Hat vonósnégyes. A mellékletben Somfai László ismertetőjével. SLPX 11934-36, Hungaroton, Budapest, 1980

  • Az Apponyi-kvartettek keletkezéstörténete. Kísérőfüzet Joseph Haydn: 6 Apponyi Quartets, Op. 71-74. SLPX 12246-48, Hungaroton, Budapest, 1982

  • Haydn hat vonósnégyesének lemezfelvételéhez. Kísérőfüzet Joseph Haydn: Hat vonósnégyes, Op. 54/55. SLPX 12506-508, Hungaroton, Budapest, 1985

  • String Quartets of Ludwig van Beethoven. A mellékletben Somfai László angol nyelvű ismertetőjével. White Label 063, HRC 063, Hungaroton, Budapest, 1987

  • Concerto for Organ and Strings in B flat major Johann Georg Albrechtsberger edited by László Somfai. A mellékletben Somfai László, Gábry György és Szebenyi János angol nyelvű ismertetőjével. White Label 061, HRC 061, Hungaroton, Budapest, 1987

  • Flute Concertos. (Mozart és Haydn művei). A mellékletben Homolya István és Somfai László angol nyelvű ismertetőjével. White Label 107. Hungaroton, Budapest, 1988

  • Symphonies Nos. 26, 44 & 45 Joseph Haydn. A mellékletben Somfai László és Bónis Ferenc angol nyelvű ismertetőjével. White Label 102. HRC 102, Hungaroton, Budapest, 1988

  • Ránki plays Bartók. A mellékletben Somfai László és Kovács János angol nyelvű ismertetőjével. HCD 31036, Hungaroton, Budapest, 1988

  • Symphonies in G major No. 27, No. 88, No. 100 "Military". A mellékletben Somfai László és Hézser Zoltán angol nyelvű ismertetőjével. White Label 090. HRC 090, Hungaroton, Budapest, 1988

  • Rhapsody for Violin and Piano No. 1. with the first ending Bartók Béla. A mellékletben Somfai László és Kovács János angol nyelvű ismertetőjével. HCD 31038, Hungaroton, Budapest, 1988

  • Piano Music of Bartók Béla. A mellékletben Somfai László angol nyelvű ismertetőjével. HCD 31051, Hungaroton, Budapest, 1988

  • Symphonies Nos. 49, 59 & 73 Joseph Haydn. A mellékletben Barna István és Somfai László angol nyelvű ismertetőjével. White Label 103. HRC 103, Hungaroton, Budapest, 1988

  • Serenade Michael Haydn edited by Gábor Darvas. Symphony in D major edited by László Somfai. A mellékletben Somfai László angol nyelvű ismertetőjével. White Label 100, HRC 100, Hungaroton, Budapest, 1988

  • Symphonies Nos. 55, 67, 68 Joseph Haydn. A mellékletben Somfai László és Barna István angol nyelvű ismertetőjével. White Label 140. HRC 140, Hungaroton, Budapest, 1989

  • Symphonies Nos. 39, 47, 54 Joseph Haydn. A mellékletben Somfai László angol nyelvű ismertetőjével. White Label 141, HRC 141, Hungaroton, Budapest, 1989

  • String Quartet No. 13 in B flat major Op. 130, Ludwig van Beethoven. A mellékletben Somfai László angol nyelvű ismertetőjével. White Label 136, HRC 136, Hungaroton, Budapest, 1989

  • String Quartets No. 15 in A minor Op. 132 No. 17 in F major Op. 135 Ludwig van Beethoven. A mellékletben Somfai László angol nyelvű ismertetőjével. White Label 126, HRC 126, Hungaroton, Budapest, 1989

 

Róla szóló cikekk, tanulmányok; vele készült interjúk

  • Breuer János: Somfai László a Művészeti Alap nagydíjasa. Muzsika, 1990/1.

  • Bartók nyomában a Harvardon. (Riporter): J. Győri László. Muzsika, 1994/1. Pro Musica Alapítvány, Budapest

  • Seeing Bartók clear. Interview with László Somfai, head of the Budapest Bartók Archives. Reporter: András Batta. The Hungarian Quarterly, 1995/139.

  • Ihlet és improvizáció. A Bartók-kutatás budapesti őrhelyén. Riporter: Devich Márton. Magyar Nemzet, 1995/224.

  • Ez a mi anyanyelvünk. Beszélgetés Somfai Lászlóval, a Bartók-Archívum vezetőjével. (Riporter): J. Győri László. Élet és Irodalom, XXXIX. évf., 1995/38.

  •  "Szükség volna a bírálatra." Somfai László akadémikussal beszélget J. Győri László. Élet és Irodalom, 41. évf., 1997/41.

  • Malacka a kottapapíron. Somfai László akadémikussal beszélget J. Győri László. Élet és Irodalom, 44. évf., 2000/36.

  • Tallián Tibor: Magánfestschrift Somfai László születésnapjára. Muzsika, 2004/8. Pro Musica Alapítvány, Budapest

  • Vikárius László: A muzsikus beszélgetőtársa. Interjú Somfai Lászlóval, 70. születésnapjához közeledve. Muzsika, 2004/8. Pro Musica Alapítvány, Budapest

  • Kocsis Zoltán: Somfai tanár úr. Muzsika, 2004/8. Pro Musica Alapítvány, Budapest

  • Harnoncourt, Nikolaus: Somfai László 70 éves. Muzsika, 2004/8. Pro Musica Alapítvány, Budapest

  • Webster, James: Somfai László, a reneszánsz ember. Muzsika, 2004/8. Pro Musica Alapítvány, Budapest

  • Bilson, Malcolm: Somfai László 70 éves. Muzsika, 2004/8. Pro Musica Alapítvány, Budapest

  • Dobszay László: A zeneszerzői kicsiség. Somfai Lászlónak. Elhangzott 2004. október 10-én, a Régi Zeneakadémia Liszt Ferenc Kamaratermében, a Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság Somfai László 70. születésnapja tiszteletére rendezett 3. tudományos konferenciáján. Muzsika, 2004/12. Pro Musica Alapítvány, Budapest

WOM­EX: A vi­lág­ze­ne leg­na­gyobb ese­mé­nye

Múlt héten zajlott a WOMEX (WORLD MUSIC EXPO) vagyis a nép- és világzene legnagyobb nemzetközi eseménye Manchesterben, ahová összesen 2600 szakember érkezett 108 országból, köztük a Hagyományok Háza négy fős delegáltjai is, akik külön standon mutatták be az intézmény tevékenységeit a zeneipari szaktekintélyeknek.

 

Isz­tam­bul­ban a Ma­gyar Ál­la­mi Né­pi Együt­tes

A Tiszta forrás című előadásban Guessous Majda Mária „Mesi”, a Győri Balett és a Magyar Állami Népi Együttes közösen tiszteleg Bartók munkássága, valamint a török és a magyar kulturális kapcsolódások előtt. A Tiszta forrás október 15-én este Budapest után Isztambulban, az Atatürk Kulturális Központban is debütál.

De­cem­ber 6-án in­dul az Ün­nep­vá­ró for­ga­tag

Az idén december 6. és 8. között megrendezésre kerülő Ünnepváró Forgatag koncertekkel, bábelőadássokkal, ajándékkészítő műhelyekkel, mesével, gyerektáncházzal, kézműves vásárral és mesterségbemutatókkal, valamint kedvezményes kiadványárusítással várja a látogatókat. 

Érdekli a többi műsor?

Iratkozzon fel hírlevelünkre, és értesüljön elsőként rendezvényeinkről, képzéseinkről!