15.50-17.00
Halmos-Karsai termek
Zártkörű beszélgetés a felsőfokú pedagógusképző intézmények képviselőinek részvételével.
Pedagógiai kerekasztalunk a 2022 őszén elindult Gyermekkultúra mesterszak kapcsán alakult. Első tanácskozásunkat 2022 januárjában a felsőfokú pedagógusképzés azon intézményeinek vezetőivel, szakfelelőseivel tartottuk (ELTE TÓK Budapest, MATE Kaposvár, SZIE Győr, AVKF Vác, NYE Nyíregyháza), ahol a néphagyomány-népművészet oktatásának már volt, vagy – a fent említett mesterszak kapcsán – a közeli jövőben lehet gyakorlata. A Hagyományok Háza célkitűzése, hogy egyfajta hídszerepet töltsön be ezen intézmények között és elősegítse a néphagyomány oktatásának, mai alkalmazásának hiteles átadását a pedagógusképzésben. Ennek szellemében szeretnénk tevékenykedni: erősíteni a szakmai kohéziót, bővíteni a résztvevők körét, együttgondolkodni és megosztani tapasztalatainkat.
Idei alkalmunkon egy a felvidéki pedagógusképzésben bevált jó gyakorlatot mutat be Varga Norbert és Varga Lia. A rövid előadást eszmecsere követi.
Moderátor: Németh Nóra
A játszóháztól a stratégiai tervezetig – sikerek és buktatók a néphagyomány szlovákiai magyar közoktatásba történő beépítése terén
A Hagyományok Háza Hálózat – Szlovákia tevékenységében kiemelt fontossággal bír a néphagyomány beépítése a szlovákiai magyar óvodákban és iskolákban zajló nevelő-oktató munkába. Az elmúlt hét év során kialakított stratégiai és cselekvési terv számos olyan apró részletből állt össze, melyek másokkal való megosztása és megvitatása gazdagíthatja közös tudásunkat. Az általunk megvalósított, remélhetőleg „jó” gyakorlat legfőbb jellemzői, tartalmi tekintetben a komplexitás és regionalitás, formai tekintetben pedig a széleskörű együttműködés és országos lefedettség. A megvalósítás főbb mérföldkövei: módszertani napok, gyakorló pedagógusok számára indított akkreditált képzések, a Néphagyomány az oktatásban című kurzus bekerülése az egyetemi óvodapedagógus-és tanítóképzés tantervébe (nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem Közép-európai Tanulmányok Kara, Selye János Egyetem Tanárképző Kara), országos felmérés a magyar óvodák és iskolák körében a hagyományközvetítés helyzetéről, komplex fejlesztési stratégia kidolgozása és szakmai megvitatása (12 országos szervezettel), szakmai adatbázisok létrehozása és folyamatos fejlesztése (Kézművesek adatbázisa, Hagyomány Képekben, Népi játékok adatbázisa, Szlovákiai Magyar Szövegfolklór Archívum), szakmai kiadványok megjelentetése (A szlovákiai magyarság népi tánchagyományai).